Történelemportál

Össznemzeti zarándokvonat 2013-ban

2008 májusában indult első útjára a Székely gyors különvonat, szervezői az Indóház vasúti magazin és a Kárpáteurópa utazási iroda voltak. Az észak-erdélyi, Várad–Kolozsvár–Dés–Székelyföld útvonalon közlekedő Székely gyorshoz 2010-ben csatlakozott a Lőkösházánál kilépő, Gyulafehérvárt és Brassót is útba ejtő Csíksomlyó expressz.

A különvonatok jelentőségét érzékelteti, hogy a Székely gyors volt az első különvonat a magyarság legnagyobb tömeget vonzó ünnepére, a csíksomlyói búcsúra. A Székely gyors volt az, amely 64 év után az első nappali személyvonatként közlekedett Budapest és a Székelyföld között. A Székely gyors és a Csíksomlyó expressz szervezése évről évre százaknak ad értelmes munkát, teendőt, ugyancsak több száz székely család fogadhat vendégeket, továbbá a különvonatok szakrális áhítattal várt gyimesbükki érkezése, a magyar mozdonyok tízezrek jóvoltából a helyszínen megéljenzett kigördülése az őrházhoz is hozzájárult egy új, erdélyi zarándokhely kialakulásához.

Jövőre hatodszor kerekednek fel a különvonatok, amelyek ezúttal egyesített szerelvénnyel, oda- és visszaútban egy vonatként közlekednek, és 2013 pünkösdjén immár a hétezredik utasukat is elviszik Csíksomlyóra és Gyimesbükkre. A szerelvényt a MÁV-Start Zrt. állítja ki, az össznemzeti zarándokvonat mozdonya is az államvasút kötelékébe tartozik.

Újdonság, hogy 2013-ban először nyílik lehetőség arra, hogy a szükséges vasúthatósági engedélyek megszerzése révén a zarándokvonatot teljes útján magyar villamos mozdony vontathassa. A MÁV-Trakció Zrt. Traxx típusú gépét a jeles alkalomból a szervezők feldíszítik. A téma: Hunyadi Mátyás. Az úgynevezett mozdonymatrica elkészítésére a szervezők és a MÁV Zrt. december elején közös grafikai tervpályázatot írnak ki, a pályaműveket a hunyadimozdony.hu oldalon lehet megtekinteni és véleményezni. A legjobbnak tartott pályaművet a szakmai zsűri 2013 februárjában választja ki.

Az útvonal

A különvonat Szombathelyről indul az éjszakai órákban, majd a Sopron–Győr–Budapest útvonalon hajnaltájt fut be a Keleti pályaudvarra. További belföldi útvonala: Szolnok–Békéscsaba–Lőkösháza. A határ átlépése után a dél-erdélyi villamosított útvonalon – Déván, Gyulafehárváron, Segesváron és Brassón áthaladva – az esti órákban érkezik a Székelyföldre.

Az egyesített zarándokvonat a Székelyföldön kettéválik, és személyvonatként közlekedik: Csíksomlyó (május 18.) és Gyimesbükk (május 19.) napján is reggelente Madéfalváról északnak (Székely gyors), illetve délnek indulva (Csíksomlyó expressz) mennek el az egyes csíki falvakba vendégeskedő utasaikért, hogy a nap végén ugyanoda vissza is vigyék a zarándokokat. Érkezés Budapestre 20-án az esti órákban, majd a Székely gyors és a Csíksomlyó expressz onnan még továbbmegy Szombathelyre. A zarándokvonatokról további információk a folyamatosan frissülő szekelygyors.hu és a csiksomlyoexpressz.hu honlapon találhatók.

A program

1. nap, május 17.
A hazai síneket elhagyva a dél-erdélyi villamosított vasútvonalon, végig magyar mozdonnyal a vonat élén érkezünk Csíkba. Elhelyezés: az al- és felcsíki falvakban faluturizmus keretében székely-magyar családoknál, fürdőszobás házakban, félpanziós ellátással. Az egyes vasútállomásokon a szállásadók várják a vendégeket.

2. nap, május 18.
Reggeli után indulás a csíksomlyói Mária-ünnepre a szálláshelyek vasútállomásairól. Érkezés Csíkszereda vasútállomására, majd a keresztaljakkal gyalog vonulunk Csíksomlyóra. Itt felkapaszkodunk a Kis- és Nagy-Somlyó közötti nyeregbe, ahol részt veszünk a 12.30-kor kezdődő szentmisén. Egyénileg meglátogatható a Csodatévő Szűz Mária szobra a csíksomlyói kegytemplomban. Estebéd a vendéglátóknál vagy falusi vendéglőben.

3. nap, május 19.
Május 19-én felejthetetlen hangulatú vonatozás vár ránk. De előbb reggeli a vendéglátóknál, majd indulás a Gyímesekbe, a történelmi Magyarország határán álló vasúti őrházhoz. Alcsíkból és Felcsíkból két különálló vonatként érkezik Csíkmadéfalvára a Székely gyors és a Csíksomlyó expressz. Madén összekapcsolják a szerelvényeket, és együtt haladunk tovább a következő útvonalon: Karakó-völgyhíd–Lóvész–Gyimesközéplok–Gyimesbükk, a történelmi Magyarország vasúti határállomása. A megérkezést követően elsétálunk a vasútállomásról a történelmi határon magasodó Antalok sorkán a vidéket vigyázó, 1629-ben emelt Rákóczi várhoz, illetve a Tatros partján álló, felújított MÁV-őrháznál zajló megemlékezések színhelyére.

4. nap, május 20.
A Székely gyors és a Csíksomlyó expressz közös szerelvénye a kora reggeli órákban indul Erdély déli vasútvonalán Magyarországra.

Írja meg véleményét, észrevételét!

Hozzászólás küldéséhez az Ön böngészőjének fogadnia kell az ún. sütiket. A hozzászólásokért a honlap üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azok semmilyen módon nem tükrözik az üzemeltető véleményét, álláspontját.

css.php
FIGYELEM! Elavult, nem támogatott böngésző! Töltsön le egy újat!