A. Sajti Enikő történelmet hamisít?

2010. február 15. 14:47

Elsők között a Rubicon történelmi magazin (2009/5) közölte azokat a kutatási eredményeket, amelyekben A. Sajti Enikő szegedi egyetemi tanár kétségbe vonja az 1944-es délvidéki népirtás magyar áldozatainak eddig elfogadott számát. Szerinte 40-50 ezer helyett 4600 magyart likvidáltak a szerb tömeggyilkosok. A. Sajti Enikő az áldozatok számának meghatározásánál a legfrissebb szerb publikációkra és a népirtást végző OZNA (Odelenje za Zastitu Naroda, vagyis “Népvédelmi” Osztály) jelentéseire hivatkozik.

A. Sajti Enikő

A. Sajti Enikő

A. Sajti Enikő: népirtásról szerb levéltárak alapján

A. Sajti Enikő sajnos jelentősen csúsztat. Igaz, hogy a történészek elsősorban levéltári források alapján dolgoznak, de a délvidéki vérengzés esetében (akárcsak a holokausztnál) mindenképpen kivételt kell tenni az általános szabály alól. Ugyanis népirtásnál a levéltári kutatások nem vezethetnek az áldozatok számának pontos meghatározásához. A délvidéki magyar áldozatok több mint 90 százalékát a szabályos bírósági eljárást mellőzve, ítélet nélkül gyilkolták meg. A legtöbb esetben az alábbi forgatókönyv játszódott le: a szerb csapatok a falu vagy város elfoglalása után összeszedtek egy nagyobb létszámú magyar csoportot (ebbe a tanító és a pap mindig belekerült), amelyet még aznap likvidáltak (agyonvertek vagy lelőttek), majd az áldozatokat jeltelen tömegsírba temették. A kivégzettekről a legritkább esetben készültek hivatalos vagy félhivatalos jegyzőkönyvek. Ezért erősen megkérdőjelezhető A. Sajti Enikő azon állítása, hogy a szerb levéltári források megnyitása után tömegesen kerülnek elő pontos listák a kivégzett magyarokról. Mivel ilyenek 1944-45-ben nem készültek, ezért elő se kerülhetnek.

Anyakönyvi kivonatok? Szemtanúk?

A témával elmélyülten és tisztességesen foglalkozó magyar írók és történészek közül sokan (Cirkl Zsuzsanna, Cseres Tibor, Forró Lajos, Matuska Márton, Mojzes Antal, Papp Imre, Szloboda János, Telki Júlia stb.) azt a módszertani megközelítést választották, hogy sorra járják a délvidéki magyar településeket, és anyakönyvi kivonatok és/vagy keresztlevelek, továbbá az életben maradtak emlékei alapján összeállítják egy-egy település kivégzettjeinek listáját. Ezek a legtöbb esetben név szerinti listák, például Szloboda János Zentán történt ’44-ben című könyvében közli a 1944-es zentai áldozatok névjegyzékét. A települési listák összesítéséből aztán megkaphatjuk a magyar áldozatok tényleges létszámát, ezek alapján nagy bizonyossággal 20 ezer fő fölöttire becsülhetjük az áldozatok számát.

Tehát A. Sajti Enikő történelmet hamisít, amikor összemossa a szabályos bírósági ítélettel kivégzett magyarok 4 ezres számát az ítélet nélkül kivégzett több tízezer magyar számával! Egyben érthetetlen, hogy az igazság kiderítése helyett — hiszen ez a történész feladata — miért törekszik a magyar történészek egy csoportja a magyar történelem tragédiáinak tompítására, jelentéktelenítésére? Miért és kinek jó az, hogy a tényleg megtörtént magyar szenvedéseket igyekszenek a lehető legkisebb méretűre csökkenteni? „Trianon nem is volt olyan igazságtalan, különben is megérdemeltük”, „a magyar kisebbséget nem is érték olyan súlyos sérelmek” — hangzanak állításaik.

A. Sajti Enikő 1990 előtt hithű marxista történésznek számított, a 80-as évek végén a Társadalmi Szemle (a kommunisták egyik ideológiai lapja) szerkesztője is volt. A Kádár-rendszer után több pályatársával együtt hirtelen „pártatlan” és „független” történésszé váltak, de publikációik mindmáig arra irányulnak, hogy a magyar történelmet deheroizálják.

Szabó Gábor

124 hozzászólás »

  • Pázmány Attila Nagyon jó a tudósítás és a cáfolat, bármennyire felháborító is a szóban forgó "történész" asszony magyarellenes és rosszindulatú hazugsága. Itt is úgy kell eljárni, mint a holokáuszttal kapcsolatosan szoktak: aki tagadja a dévidéki magyarok kivégzését vagy lekicsinyli, vagy érthetőnek/igazságosnak tartja, esetleg kétségbe vonja a kivégzettek számát, ugyanúgy bűntettessék meg, mint aki a holokáusztot megkérdőjelezi, vagy lekicsinyli vagy érthetőnek/igazságosnak tartja. A nem létező fasiszták elleni tüntetés helyett a sajnos létező magyarellenesek miatt tüntessenek, ha már a gyűlölet ellen tartanak felvonulást. Horthy Miklós idején magyar világ volt: az ilyesmi elképzelhetetlen lett volna akkoriban... Kérdés az, hogy nekünk mit kell tennünk ahhoz, hogy most is elképzelhetetlen legyen a magyarellenesség - nem akár hol - Magyarországon!
  • Peti Tanítványa voltam A. Sajti Enikőnek, aki valóban kőkemény kommunista. Azon különösen nem kell meglepődni, hogy a Rubiconban publikál, hiszen a marxista szerzők fellegvára az a lap
  • Goa Jesszusom, ki ez, csak nem egy munkásőr?
  • Szegedi a szegedi egyetem egy kommunista fészek. Sajnálatos, hogy egy olyan nívós folyóirat, mint a Rubicon teret enged ennek a nőszemélynek. ez botrány!!!!
  • xxxx ez kemény!
    a szegedi egyetemen nagy sikere van a cikknek:)
  • feher Nagyon meglepő volt, amikor az erről szóló konferencián előadta ezeket a számokat. Az ember nem gondolná, hogy ezzel a témával ilyenek is foglalkoznak..jobb lenne ha a tényleg a témában tenni akaró történészek foglalkoznának csak ezzel.Egyébként szerencsére nem az egész Szegedi Egyetem ilyen.
  • valaki A Szegedi Egyetem egy komcsifészek. Anderle Ádám, Andrléné Sajti Enikő
    J. Nagy László, Karsai László és még hosszasan lehetne sorolni a volt komcsikat, akik állami pénzen profeszorként rendszeresen gyalázzák a magyar nemzetet.
  • szegedi hallgató Azért vannak a Szegedi Egytemen rendes történészek is. A Marjanucz László, meg a Gulyás László kökemény jobboldaliak.
  • szegedi már több hónapja arra várok, hogy a holokausztkutatók ezek is felháborodnak, hiszen egy népirtást próbál egy a marxista banya elmismásolni. Sehol egy tiltakozó, vajon miért
  • bari ugye csak vicc, hogy ez a nő még tanít bárhol is?
  • Áron remélem a Fidesznek majd lesz annyi esze, hogy jól p...án rúgja majd ezeket az elvtársakat.
  • nimmercimber Mindenki tájékozódjon egy kicsit a a 44 45 ös délvidéki eseményekről és csak utána pocskondiázza a Tanárnőt. A jelenlegi feldolgozott adatok szerint 4600 kivégzett magyarról van tudomásunk. Az e témával foglakozó konferenciákon nem láttam szabó gábort,aki tudatlan és felkészületlen. csókolom
  • szegedi hallgató A. Sajti Enikő a szegedi egyetem professzora, a PhD-iskola vezető oktatója és a Habilitációs Bizottság tagja. Azaz Ő mondja meg, hogy kiből lehet történész doktor vagy professzor.
  • szegedi elképesztő, sajnos így van ez sok egyetemen, a sok komcsi ott van továbbra is
  • nocsak Nem tudom, ki az a Szabó Gábor, de olvastam a tanárnő ez irányú kutatásainak összegzését. Ő nem azt mondja ki, amit Szabó leír, hanem azt állítja, az eddigi kutatások alapján, amit a helybeliek is végeztek, pillanatnyilag igazolhatóan 4600 magyar áldozata van a délvidéki vérengzésnek.
    Ami engem Szabó cikkénél is jobban megkapott, az a fajta gondolkodásmód, ami a kommentekből süt. (Tisztelet a kivételnek.) Ha valaki nem ért velem egyet, vagy más következtetésre jut, az hülye, értéktelen, komcsi meg mit tudom én mi. Ez a mi szép új világunk, árad belőle a kulturáltság, a tolerancia. Ha valaki nem elvakult jobbos, az már nem is lehet jó szakember, példás tanár. Talán oda fogunk jutni, ami miatt megtörténhetett a délvidéki vérengzés? Majd megmondják a jóisten helyett, ki élhet és ki nem? Délvidéken a magyarok is öltek, dúltak, fosztogattak. Azokról az áldozatokról is illene megemlékezni. Mert mindkét vérengzés politikai bűntett volt.
  • Pázmány Attila Kedves Nocsak és Kedves Nimmercimber!

    Kár volt azt mondani "Nocsaknak", hogy nem tudja ki az a Szabó Gábor.
    Szabó Gábornak legalább tudjuk a nevét, de Önök kicsodák?
    Az pedig, hogy valaki ért-e valamihez, nem attól függ, hogy ott van-e egy konferencián, vagy nem.
    A www.mult-kor.hu is arról tájékoztat, hogy az a kommunista assony ötezer lehetséges áldozatról beszél, pedig nem Szabó Gábor írta!
    Amikor nem mind a 6 millió zsidó áldozatot lehet dokumentálni, az azt jelenti, hogy csak annyi áldozat volt, amennyit a délvidéki magyaroknál használt módszerrel igazolnának? Ezért a kijelentésért Önöket a zsidók joggal neveznék antiszemitáknak. Mi, a magyarok pedig joggal nevezzük magyarelleneseknek Önöket. Nagyon jó Szabó Gábornak a cikke, nem tudom, mit nem lehet elfogadni benne. A Nocsak által említett "ki élhet, ki nem" megvalósult a kommunizmusban. A. Sajti Enikő ennek az ideológusa volt...
  • szegedi sziasztok, a Népszabiban az alábbi cikk jelent meg:

    "A. Sajti Enikő szegedi történész szerint mítosz az, hogy a Délvidéken 40 ezer magyart öltek meg a háború végén. Kevesebb, mint ötezer meggyilkolt magyarról van adat. Bár eltérések lehetségesek, nem valószínű, hogy a meggyilkolt magyarok száma meghaladná a partizánok által leginkább ellenségnek tekintett szerb csetnikekét, illetve a volksbundista németekét. A. Sajti Enikő szerint a tényfeltárás célja, hogy a történészek rögzíthessék a valós történéseket."

    íme a link:
    nol.hu


    ezek után menjen a francba az összes Sajti Enikő fan!
  • szegedi még egy megjegyzés:
    A. Sajti Enikő jól ismert "történész" Szegeden meg úgy általában. Egy marxista senkiházi, igazi kommunista ma is... kérdezzetek rá a történész ismerősöknél, ha van....
  • feher Kedves nocsak!!
    Miért történt meg a délvidéki vérengzés? Miért ölték meg a magyarokat Versecen, ahova egyetlen magyar katona se tette be a lábát? Miért üldözték a magyarok tízezreit el a 2 világháború között? Ön szerint ez mind a magyarok hibája ezek szerint..
    Az újvidéki vérengzés áldozatainak a nevei fönt vannak az emlékművükön, ahol minden évben megemlékeznek..
  • nimmercimber Nagyon szívesen elküldöm bármelyikőtöknek azt az anyagot, amely a szegedi, vagy néhány hónappal korábbi oromhegyesi konferencián hangzottak el. A Professzor asszony SOHA NEM MONDTA AZT, HOGY 4600 ÁLDOZATRÓL VAN SZÓ, DE AZ EDDIGI KUTATÁSOK 4600 MAGYAR ÁLDOZAT NEVÉT DERÍTETTE KI. Ebben a számban benne van a cikkben említett kutatók által összegyűjtött személyek is. Érdemes konferenciákra járni, hiszen ott a legújabb kutatási eredményekről tájékozódhat az ember. Az a baj, hogy pl. Topolyán 200 áldozatról tudunk, de név szerint 64et tudunk. Hatalmas igazságtalanság és nagyon kemény dolog, hogy akiket név szerint nem tudunk azonosítani, nem tudjuk bizonyítani, hogy léteztek anyakönyvi kivonatokon vagy halotti bizonyítványon és bár tudjuk, hogy kivégezték őket, nem tudjuk a szerb hatóságok elé vinni.Azzal védekeznének, hogy ha egy ember nem létezettazt nem is lehetett kivégezni.
    szegedi! érdemes lenne elolvasnod az eredeti tanulmányt, mert azt, hogy a magyar áldozatok száma nem lehet több mint a németeké, nem Ő állítja,csak megemlíti,hogy az e korral foglakozó történészek milyen módszereket alkalmaznak. A Professzor asszony Cseres-féle 40.000 számot, sőt 60.000 is említ az előadásában. EZÉRT KELL ELOLVASNOTOK AZ EREDETI ELŐADÁS SZÖVEGÉT, HA MAJD EGYSZER TÖRTÉNÉSZEK SZERETNÉTEK LENNI. A témával kapcsolatosan nagyon szívesen válaszolok bármilyen kérdésre. Egyébként délvidéki vagyok, de ez talán nem is annyira fontos. Üdv
  • szegedi hallgató Kedves nimmercimber, folyékonyan hazudsz! Sajti Enikő több helyen többször mondta/írta lásd (Rubicon 2009/5), hogy a délvidéki áldozatok száma 4600 fő. Nem azt mondta, hogy 40 ezer és ebből 4600 főt ismerünk név szerint, hanem azt mondta/irta, hogy CSAK 4600 fő!!! Sajti Enikő ezzel kimeriti a történelemhamistás kategóriát. Különben javaslom menj be az egyetemi könyvtárba Szegeden és vedd ki Sajti Enikő 1990 előtt írt könyveit és meglátod, hogy egy kőkemény ősbolsevik. Aki abban leli örömét ha a magyar nemzetet gyalázza.
    Különben 1990 előtt Ő és kedves férje Anderle Ádámka felváltva voltak a BTK pártitkárai. Biztos ezt a poziciot is csak azért vállalták el, hogy objektiv történészek legyenek.
  • Pázmány Attila Kedves Nimmercimber!

    Nagyra értékelem, hogy elolvasta a hozzászólásokat, és válaszol is rájuk. Gondolom világossá vált az Ön számára is, hogy bármit is ír az a kommunista asszony a dolgozatában, ha megkérdezik, azt nyilatkozza vagy igyekszik sejtetni legalábbis, hogy nem volt negyevenezer magyar áldozata a szerb kegyetlenkedéseknek. Az, hogy Ön délvidéki csak növeli az Ön felelősségét ebben a kérdésben - ha már elárulta. Nem tudom, hogy Önt mi köti ilyen hevesen ahhoz a kommunista asszonyhoz, de a figyelmébe ajánlom, hogy madarat tolláról embert a barátjáról. Én az Ön helyében elhatárolódnék attól a tömeggyilkos és emberiség elleni bűnökért felelős kommunizmusnak az ideológusától! Azt is elmondanám, hogy egy tudóstól távol áll az olyan pökhendiség, hogy "Az e témával foglakozó konferenciákon nem láttam szabó gábort,aki tudatlan és felkészületlen. csókolom". Ez alapján pedig Ön még tudatlan és felkészületlen, mert minél többet tud az ember annál alázatosabb...
  • szegedi hallgató Szerintem nimmenrcimber igazi neve **** aki Sajti Enikótől PhD cimet fog kapni. Az itteni hozzászólásai a Judás-pénzek.
  • admin Szegedi hallgató hozzászólását moderáltam.
  • nimmercimber Véleményemet, miszerint sz.g. felkészületlen e témában továbbra, is tartom. Szövegolvasási és értelmezési gondokkal küzd. Sajnálom, hogy ilyen felkészületlen történelem szakon végzett (véletlenül sem történész) egyének diplomát kaphatnak és ez után bármit írogathatnak. Szegedi hallgató és P.A! Csak remélni tudom, hogy önök nem történészek. A dolgok nem így működnek, hogy aki legalább 40.000 kivégzettről ír ő a jó történész, aki kevesebbet ő a rossz történész. Nemcsak a konferenciákon való részvétel a fontos, de a szakirodalom elolvasása és értelmezése is. Néhány napon belül megjelenik, Memento 1944-45 címmel egy tanulmánykötet ami a Vajdasági Magyar Helytörténeti Társaság kiadványa. Ajánlom szíves figyelmükbe. Tisztelettel
  • szegedi hallgató Nimmercimber a dolog sokal egyszerűbb mint ahogy Te látod. A lényeg
    1. Az a jó történész, aki megirja az igazat. Ez lehet balodali, lehet jobb oldali teljesen mindegy.
    2. Az a rossz történész, aki hazudik, csusztat és ezáltal történelmet hamisit. Ez is lehet jobb oldali vagy baloldali teljesen mindegy.

    De általában az a tapasztalat, hogy a balodaliak többször estek a
    2. kategóriába, mert pártjaik (1990 előtt MSZMP, 1990 után MSZP és SZDSZ) ezt megkövtelték tölük. Csak igy kaptak állást, csak igy lehettek professzorok.

    Javaslom olvasd el a most megjelent História 2010/1-2-es számában Sajti Enikő tanulmányát, amely mintapéldája a történelemhamisitásnak.
  • mésik szegedi nimmercimber
    össze vissza beszélsz, jól láthatóan ott van a Népszabadságos idézet. Mit hablatyolsz, meg konferenciázol, meg írod a hülyeségeket. én ilyet nem láttam, ott van egyértelműen amit ez a kommunista nő mondott, ha nem azt mondta volna, akkor gondolom, hogy már verte volna a palávert. Egyszerűen elképesztő, ott van , jól látható, értelmezhető, erre te nyomod itt a hülyeségeket, az embernek elmegy a türelme. Igazi kommunista módszer.

    szóval ide rakom én is, hogy nimmercimber is megértse.

    "A. Sajti Enikő szegedi történész szerint mítosz az, hogy a Délvidéken 40 ezer magyart öltek meg a háború végén. Kevesebb, mint ötezer meggyilkolt magyarról van adat. Bár eltérések lehetségesek, nem valószínű, hogy a meggyilkolt magyarok száma meghaladná a partizánok által leginkább ellenségnek tekintett szerb csetnikekét, illetve a volksbundista németekét. A. Sajti Enikő szerint a tényfeltárás célja, hogy a történészek rögzíthessék a valós történéseket."


    LÁTOD? TUDSZ OLVASNI? TUDOD ÉRTELMEZNI? NETÁN LEFORDÍTSAM SZERBRE? MERT AZT KÖNNYEBBEN MEGÉRTED?
  • Pázmány Attila Kedves Nimmercimber!

    Másik Szegedi-nek a hozzásólása jogos, mert Ön sajnos nem néz szembe a tényekkel. Én is úgy látom, hogy írhatunk mi akármit, Önt nem érdekli az igazság. Máskülönben nagyra értékelem a kitartását, jó dolog, ha valaki ilyen rendíthetetlen tud lenni, csak a jó szolgálatába kellne állítani a kitartását. Mert, aki nem tudja elfogadni az igazságot, az "felkészületlen, szövegolvasási és értelmezési gondokkal küzd", és sajnálatos, hogy "ilyen felkészületlen történelem szakon végzhet" meg "bármit írogathathat".
  • nimmercimber Néhány hozzászólásommal kivívtam, hogy szerb kommunista lehetek.Köszönöm! Az a baj, kedves Pázmány Attila és Szegedi, hogy e témában nem tudjuk, hogy mi az igazság. Legnagyobb bánatomra soha nem fogjuk kideríteni, hogy PONTOSAN hány ártatlan magyart végeztek ki 44-45-ben. Nem egy Népszabadságos cikket kellene elolvasnotok, hanem az előadás teljes szövegét, amit már többször javasoltam. A Tanárnő ebben az előadásban arról beszél, hogy ki milyen módszereket alkalmaz, hogy kiderítse az áldozatok számát (statisztika, demográfia, logika) Az e témában kutató történészek eddigi munkáit ismerteti majd összeveti ezeket. Sajnos túlságosan nagy a hibaszázalék, hogy bármelyiket el lehessen fogadni(5000-60.0000). Az, hogy a magyar áldozatok száma nem lehet nagyobb a németekénél, - mely szám bizonyítottan 10.000 fő körül mozog-, nem az Ő állítása, hanem Zoran Janjetovic kutatóé, aki logikai úton közelítette meg a kérdést. Több lista - mely az áldozatok nevét tartalmazza - készült és ennek összevetésére folyamatban van. Lehet kommunistázni, szerbezni, de ebben a kérdésben az a legfontosabb, hogy több ezer nemzettársunkat végeztek ki bírósági ítélet nélkül csak azért, mert magyarok voltak. Nekik tartozunk azzal, hogy rehabilitáljuk Őket, ehhez pedig az kell, hogy név szerint minél többjüket beazonosítsuk. A. Sajti Enikő sokat tett az ügy felderítésében, segítette az itteni történészeket és helytörténészeket, felvette a kapcsolatot szerb kollégáival . Ebben a kérdésben ez a fontos, és nem a kutató politikai hovatartozása. Véleményem szerint segíteni kell egymást, mint ahogy tesszük is a "még hidegebb napokkal" foglalkozó kutatók. Ismét figyelmükben ajánlom a Memento 1944-45 című tanulmánykötetet, melyből értesülhetnek legújabb kutatási eredményekről. Tisztelettel
  • feher Én mondjuk elvártam volna, hogy E. Sajti Enikő ne csak az OZNA adatait vegye hivatalos és bizonyított adatoknak. A szabadkai '44-es emlékművön fönt vannak a helyszínen (szabadkai Zentai-úti temető mellett) kivégzettek nevei, a számukat nem tudom, de biztosan több száz név van ott. Amikor az emlékművet állították, gondosan ügyeltek arra, hogy csak kizárólag hiteles nevek kerüljenek föl, véletlenül se lehessen belekötni. Számos történész közölt név szerinti listákat, akkor az ő kutatásuk se ér semmit mert nem az OZNA adatbázison és szerb publikációkon alapszik??
  • jdjd úgy látszik Sajti nemcsak a szerb kutatókat segítette, hanem át is vette a mentalitásukat....sajnos
  • szegedi hallgató Nimmercimber, értsd már meg, hogy Sajti Enikő legfőbb törekvése (és ez vele a mi bajunk), hogy a legyilkolt magyarok számát a lehető legalacsonyabban állapitsa meg. Valószinűleg még tul fiatal vagy ahhoz hogy tud, 1945 és 1990 között Sajti Enikő és az Ő tanárai (például a hirhedt Andics Erzsébet) a történelemtudományt harci terepként fogták fel ahol a szocialista internacionalizmus jegyében harcolni kell a magyar nacionalizmus ellen. Mivel Sajtiékat 1990-ben nem rugták ki 1990 után ugyanott folytatták, ahol korábban. Ma is a magyar nacionalizmus ellen harcolnak,és pont ebbe a vonultaba illik bele a magyar sérelmek (Trianon, erdélyi, felvidéki és vajdasági atrocitások)
    elmosása. Sajti Enikő egy mélységesen elfogult és tevékenységével a balodal nemzetellenes ideologiáját szolgáló történész. Megvetést érdemel és nem dicséretet.
  • kivulallo Nem vagyok sem tortenesz(hallgato), sem a tema szakertoje, csak idetevedtem az oldalra es ami a bejegyzesekbol lejovo legszomorubb kovetkeztetes szamomra, kedves nummercimber, hogy szakmai ervekkel ezen a terepen sosem fogsz tudni senki meggyozni - ahogy azt szegedi hallgato magvasan summazta: az a "rendes tortenesz", aki "kokemeny jobboldali"... Innentol kezdve, ha nem a jobboldal altal hirdetett ideologiat tamasztja ala valaki, akkor tokmindegy, mit mond, milyen kutatasokra es dokumentumokra alapozva. A habzo szajjal komcsizo jobboldal sokat tanult az otvenes evekbol - pont ugyanazt kesziti elo evek ota, csak a masik oldalon. Persze konnyebb neki, a demokraciara hivatkozik (bar annak gyakorlasatol messze all) es van egy hangzatosan csengo ellensegkepe, amire konnyen tud epitkezni... Off voltam (mint az elottem hozzaszolok kozul tobben is), bocsanat - sajnos az ures komcsizas mindig kiveri nalam a biztositekot, mert nem latom, hogy vinne elore az orszagot. Senki nem kivanja vissza azt, ami akkor volt, de az is szomoru, hogy a hozzaszolok tobbsege epp egy olyan vilagot tart kivanatosnak, ahol csak az lenne "tudomanyosan es szakmailag" elfogadott, aki az eppen nepszeru ideologiat hirdeti. De tudjuk, hogy a tortenelem ismetli onmagat...
  • melvin "jobboldal altal hirdetett ideologiat", "habzo szajjal komcsizo jobboldal", "hangzatosan csengo ellensegkep"

    Igazi történelmi figura vagy, az 50-es évekből. Komcsizni persze nem trendi, mert "nem viszi előre a dolgokat" és nem PC. Részemről kb azt nevezem komcsinak, aki pont hátráltatja a "dolgokat", tehetségtelen, magabiztos, destruktív és cinikus, ja és a múlt egyik kínos maradványa.

    Igaz, hogy ebből a cikkből meg a néhány kommentből nem derül ki sok A. Sajti Enikőről, de sokkal többet nem is érdemelne. Aki ismeri "munkásságát", tudja, h komcsi. Bocs a széplelkűektől.
  • jdjd a kivülálló független értelmiségi megint megmondta a tutit. kár velünk fasiszta, náci, szélsőséges jobboldaliakkal vitatkozni, mert nekünk az úgynevezett szakmai érvek mit sem érnek.
  • szögedi sziasztok!

    gratulálok a cikkhez. ez sok emberhez eljut még, hiszen bármilyen kutató beírja Sajti nevét a google-ba, akkor az első oldalon megtalálja ezt is. Vagyis jó figyelmeztetés, hogy óvatosabban kezeljék a tanárnéni kutatásait:)
    és kedves elvtársak ezt már nem lehet onnan kitörölni....:)
  • aranytojás Gusztustalanok ezek a kommentek! Szerintem nektek tök fölösleges magyarázni egy kutatás lényegét, mert csak azt halljátok meg, amit akartok. Ez levéltári kutatás és annak az eredményének a publikálása. Nem az ujjából szopta ki a professzor asszony az adatokat. Kisstílű a komcsizás de mást úgy sem tudtok. Gratulálok. Így tovább.
  • szögedi természetesen ARANYTOJÁSNAK én is beidézem a Népszabis idézetet:

    "A. Sajti Enikő szegedi történész szerint mítosz az, hogy a Délvidéken 40 ezer magyart öltek meg a háború végén. Kevesebb, mint ötezer meggyilkolt magyarról van adat. Bár eltérések lehetségesek, nem valószínű, hogy a meggyilkolt magyarok száma meghaladná a partizánok által leginkább ellenségnek tekintett szerb csetnikekét, illetve a volksbundista németekét. A. Sajti Enikő szerint a tényfeltárás célja, hogy a történészek rögzíthessék a valós történéseket."


    mármost mi primitív sötét jobboldaliak ebből azt olvassuk ki, hogy Sajti nevű marxista elvtársnő történelmet hamisít. Tehát újbeszél nyelven ebben az idézetben nem ez van. UGYE MINDENKI MEGJEGYEZTE?
    :)

    természetesen tudjuk, hogy nem az újjából szopta az elvtársnő az adatokat, hanem aszonta, hogy a drága szerbek ezt meg ezt mondják, tehát ha ezt mondják, akkor az úgy is van. Akkor is úgy van, ha hülyeséget mondanak. Mert amint a cikkben is van, kivégzési listákat a drága jó szeretett partizán barátaink nem vezettek. Tehát ezekből a listákból nem lehet semmire menni, amire Sajti hivatkozik. Csakhogy egyem a szívét a kedves elvtársnőnek ő mégis azt mondja, hogy lehet, mert mind fogalmaz a drága jó "professzor" asszony mi mítoszokról beszélünk.
  • feher Eddig csak a kivégzettekről volt szó..De mi van a túlélőkkel. Azokban az években nem volt magyar férfi aki ne félt volna a kivégzéstől, vagy akit nem kínoztak,zsaroltak, kifosztottak volna..Sokan az utolsó pillanatokban menekültek meg. Ha a holokauszt túlélőiről lehet beszélni ,akkor ezen népirtás túlélőiről is..
  • igaz ez így igaz!
    képzeljétek el, hogy egy történész előállna és azt mondaná, hogy a legújabb kutatások szerint nem 5 millió, hanem csak 500.000 holokauszt áldozatról van szó. szerintetek mi történne erre? profi levéltári anyagokra hivatkoznának, vajon mit mondana erre az a híres baloldali értelmiség? lenne pár tippem
    nem arról van szó, hogy cáfolhatatlanok lennének a délvidéki magyarírtás számai. de az komoly kétségeket ébreszt bennem, hogy a szerb adatokból bármi kiderülhet, ezt a fenti cikk jól ábrázolja. Erre hivatkozni az bizony történelemhamisítás.
    jönnek itt egyesek mindenféle tanulmánnyal, de a Népszabadságos cikkkel egyik elvtárs sem vitatkozik. Sajti miért nem kért helyreigazítást, ha nem azt mondta volna? Csak nem azért mert azt mondta?
  • szeg Sajti Enikő férje volt a szegedi egyetem KISZ titkára a kommunizmus idején, a rendszerváltás után is a legkeményebb kommunisták között tartották számon, egyébként közismerten jó kapcsolatot ápol a szintén MSZP-és Glatz Ferenc volt akadémiai elnökkel.
  • szegedi hallgató Elmondom mégegyszer Sajti Enikő és a férje Anderle Ádám a 70-e évektől felváltva voltak a Bölcsészkaron a pártittkárok. Családon belül váltogatták egymást. Anderle Ádám a rendszerváltés környékén Grósz Károly hive volt.
  • mambo megdöbben az ember azon, hogy kik tanítanak ma történelmet
  • budapesti "Büntethető lesz a holokauszttagadás, mivel az Országgyűlés hétfőn elfogadta a büntető törvénykönyv (Btk.) erre vonatkozó módosítását.
    A törvény - amelyet Mesterházy Attila, az MSZP miniszterelnök-jelöltje nyújtott be - három évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti azt, aki nagy nyilvánosság előtt tagadja a holokauszt tényét, illetve kétségbe vonja, vagy jelentéktelen színben tünteti fel azt." (MTI)

    tehát a Sajti féle elvtársak nagy nyilvánosság előtt kétségbe vonhatják, és jelentéktelen színben tüntethetik fel a magyar népirtást.

    Beleolvasva a komentekbe elképesztően felháborodtam, hogy az ilyenek mint a kommunista Sajti így túl tudták élni az elmúlt 20 évet. Csak színt változtattak, de közben rombolnak ezerrel. Mikor fogja valaki kitakarítani az akadémiáról, a felsőoktatásból ezt a bagázst?
  • nocsak Kedves budapesti!
    A takarítást majd O. V. és kormánya elintézi, a vidéki önkormányzatokban már meg is tette. (Ebben élen járt Békéscsaba.) Jövendő miniszterelnökünk már tudatta is a jónéppel, ő majd megmondja, ki a jó művész, értelmiségi.
    Egyébként az MTA-t már két ciklus óta az Orbán fanklub tagjai irányítják. Szíveskedjen hozzájuk fordulni.
    Ezt a honlapot eleddig (kommenthiányos cikkek)alig olvasták, míg A. Sajti Enikőt meg nem rágalmazták. Azóta remélem, megnőtt a látogatottságuk. Lám, mire jók a kommunisták...:)))
    Egyébként az eredeti írás címét lezáró kérdőjelre felhívnám a lelkes kommentezők figyelmét. Üdv, és szép napot!
  • tanár felhívnám NOCSAK figyelmét arra, hogy az akadmémián vannak olyan egységek, ahol nem érvényesül már a balodlali fölény. A történelemtudomány sajnos nem tartozik ide, ez Glatz és marxista körének a teljes uralma alatt áll. Jó rálátásom van erre, hasonló területen dolgozom az akadémián.
  • Pázmány Attila Nimmercimber becsületére legyen mondva, hogy sokat engedett a büszkeségéből, és már sokkal emberközelibb az utolsó hozzászólása. De még mindig nem akarja tudomásul venni, hogy az a kommunista asszony egyet írt és mást mondott. Ha ezt a hazugságot "Nimmercimber", vagy "Kívülálló" vagy "Aranytojás" vagy "Nocsak" nem tudják elítélni - mert ezt hiányolom belőlük - akkor nagy baj van az értékrendjükkel.
    "Kívülálló" szóvá tette a szakmai érvelést. "Fehér" hozzászólását leszámítva, én is hiányolom. "Kívülálló" azonban téved, amikor "habzo szajjal komcsizo jobboldal"-ról beszél. A.Sajti Enikő kommunizmusáról mind a fenti cikk, mind a hozzászólások bőséges adatokat szolgáltatnak.
    Az olyan értelmetlen hozzászólást pedig, mint az "Aranytojásé" - túl azon, hogy hazugság, és nem "tudományos, sem szakmai", hanem csak személyeskedés - jobb lett volna kihagyni. Akkor már sokkal jobb hozászólása van "Szögedinek", aki szóvá teszi: hogy ha a szerb gyilkosok nem vezettek kivégzési listát, az nem jelenti azt, hogy a kivégzettek száma csak annyi volt, amennyit feljegyeztek. Ezért van igaza "Igaz"-nak is.
    Örülök, ha ezt a honlapot mind többen látogatják, úgy ahogy "Nocsak" is mondta, mert a cikk, amihez hozzászólunk, nagyon jó, főleg, hogy igaz. Szerintem mindenki megnyugodhat abban, amit Nimmercimber mondott: A kivégzettek PONTOS számát nem ismerjük, de, hogy A.Sajti Enikő szerint "mítosz az, hogy a Délvidéken 40 ezer magyart öltek meg" mert "kevesebb, mint ötezerről van adat", súlyos magyarellenesség és nagy fokú rosszindulat. Minden történész tudja, hogy A BIZONYÍTÉK HIÁNYA NEM A HIÁNY BIZONYÍTÉKA!
  • nocsak Kedves Szegedi Hallgató!
    Remélem, nem kellett a professzor asszonynál repetáznia, és most emiatt már kétszer késztetést érezni a valótlanság sulykolására: miszerint párttitkár volt az egyetemen. A. Sajti Enikő sosem volt párttitkára a szegedi egyetemnek.
    Dolgozni csak pontosan, szépen... És, ha lehet, bosszúzni is.
  • szegedi hallgató Kedves Nocsak! Majd előkeresem a forrásokat és megmondom magának, hogy hol tud utánanézni Sajti elvtársnő és Andele elvtárs múltjának.
    De ha van egy kis iedeje menjen el egy könyvtárba és vegyen ki egy 1990 előtt kiadott Sajti könyvet. w
    De addig is higgye el nekem a Sajti Enikő meg a férje az egyetemen a két legnagyobb komcsi volt 1990-ig. Utána hirtelen pártatlan szakemberek lettek.De persze azért továbbra is hűek a komcsi ideologiához.
    Azt, hogy a mostani életrajzukban nem szerepeltetik, hogy milyen párt és KISZ funkcióik voltak, szinte természetes. Ez egy bevált komcsi stratégia. De azért ne feledje Kövér László egyik hires mondását, mely szerint "Kommunista disznóból nem lesz demokratikus szalonna!"
  • szegedi hallgató Kedves Nocsak, idemásoltam Önnek egy kis részt Sajti Enikő honlapjáról
    (www.ujkortortenet.hu
    A honlapra felkerülő szöveget Ö maga írta

    1974: bölcsészdoktor
    A disszertáció címe: Szeged gazdasági, társadalmi helyzete és a munkásosztály harca a Hivatásszervezet ellen a harmincas évek második felében

    1967: egyetemi diploma, JATE, történelem-orosz szak

    Gondolom a doktori disszertéció cime elég meggyőző Önnek. A tartalma kb. annyi, hogy a szegedi komcsik hogyan harcoltak a Horthy fasizmus ellen.
    Ezek után ugye nem akarja azt mondani, hogy Enikő nem komcsi
  • szegedi hallgató Kedves Nocsak! Ez meg egy másik Sajti életrajzból való kis szösszenet:

    I. Életrajzi adatok

    Név: A.Sajti Enikő
    Nyelvtudás: orosz felsőfok, szerb – horvát középfok, angol
    Egyéni honlap: nincs, van viszont tanszéki www.ujkortortenet.hu.

    II. Tanulmányok

    1971-1973: Marxizmus-leninizmus esti egyetem. Magyar munkásmozgalom története tagozat.
    1962-1967: JATE BTK történelem - orosz szak
    1958-1962: Gyula, Erkel Ferenc Gimnázium
    III. Végzettség/diplomák/tudományos fokozatok

    2003: A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) doktora
    Az értekezés címe: Impériumváltások, revízió és kisebbség: magyarok a Délvidéken 1918-1947.
    1998: habilitáció ( Pécsi Janus Pannónius Tudományegyetem)
    Hallgatói előadás: A jugoszláv önigazgatás kialakulása, válsága és csődje.
    Tudományos előadás: Egy kisebbség megmaradásának lehetőségei és korlátai: magyarok Jugoszláviában 1918-1941.
    1984: a történelemtudomány kandidátusa
    A disszertáció címe: A magyar kormányok délszláv politikája a Délvidéken 1941-1944.
    1974: bölcsészdoktor
    A disszertáció címe: Szeged gazdasági, társadalmi helyzete és a munkásosztály harca a Hivatásszervezet ellen a harmincas évek második felében
    1967: egyetem, történelem-orosz szakos középiskolai tanár


    Ugye a marxista egytemre is azért járt mert utálta a komcsikat?
  • nocsak Végre valaki, s ez A. Sajti Enikő, aki benne hagyta az önéletrajzában, hogy járt Foxi-Maxira. De sok jobboldali emberről tudnék mesélni, aki szintén elvégezte, de amnéziába esett...
    Ellenben továbbra sem látom, hol, mikor volt ő párttitkár. Mert nem volt.
  • budapesti nocsak!
    szerinted akkor A. Sajti Enikő nem kommunista? pontosabban te hogyan határoznád meg az elvtársnő munkásságát?
  • szegedi hallgató Kedves Nocsak! Én mutattam Önnek néhány konkrétumot. Most Önnön a sor.
    Ha meg nem hiszi, hogy pártitkát volt, beszéljen néhány olyan emberrel a szegedi egyetem bölcsészkarán aki már 1990 előtt is ott volt.
  • egy szegedi sziasztok!

    a szerb-horvát konfliktus idején voltam egyetemista Szegeden. Sajti óráin olyan érzése volt az embernek, mintha egy szerb előadó lenne. Mindig a szerb nézőpontot propagálta, csak az volt neki fontos. Nem véletlen, hogy a délvidéki magyarokkal szemben is szerb nézőpontból közelít. Sajtinak lehet mondani bármit, ha a szerb "tudományos" élet mond valamit, azzal egyből azonosul.
    annak pedig kifejezetten örülök, hogy végre valaki fel merte vállalni hogy megírja azt amit ez a Sajti művel.
  • tanítvány Egyéb elfoglaltságaim miatt csak most fedeztem fel ezt a parttalannak látszó vitát.
    Tanítványa voltam Sajti Enikőnek, igen még a 80-as években, tudtommal nem volt párttitkár, csak a férje, és mindig korrekt, tárgyilagos órákat tartott. A férjéről nem nyilatkozom, ő is tanárom volt, de később elveszítette a hitelességét előttem.
    A választások előtt megint felerősödött a "komcsizás", tekintet nélkül annak tartalmára, ez inkább érzelmi megnyilvánulás. Szerintem ez felesleges. A múlt felhánytorgatása nem segíti ki az országot a slamasztikából, ahová mindkét oldal erkölcstelen politikusai lökdösték.
    Az ún. komcsik eltakarítása egyetemi berkekből lassan természetes folyamat, tekintettel arra, hogy nyugdíjba kerülnek. De úgy látom, az egyoldalúság betegsége átadódott, csak ellenkező előjellel, ami megint nem vezet sehová. A történész dolga a lehetőleg több forrásra alapozott, bizonyítható adatok felkutatása, felsorakoztatása, elemzése és nyilvánosságra hozatala, esetleges következtetések levonása. No meg az. hogy bátran felvállalja kutatási eredményeit. Azt hiszem, Sajti Enikő ezen szempontok egyike ellen sem vétett.
    És arról sem szabadna megfeledkezni, hogy mi magyarok okoztunk és elszenvedtünk sérelmeket idevándorlásunk alatt is és letelepedésünk után is. Semmivel sem vagyunk sem rosszabbak sem jobbak egyik népnél sem. A bajok mindig abból keletkeznek, ha erről megfeledkezünk...
  • Vhailor #56-nak

    Hát igen, megint ez a "A múlt felhánytorgatása nem segíti ki az országot a slamasztikából"

    Éppen, hogy ez segíti(tené) az országot ki a slamasztikából. Rendszerváltáskor olyan törvényt kellett volna hozni, hogy aki párttitkártól fölfelé akármilyen funkciót foglalt el, az nem dolgozhat a közigazgatásban vagy állami szerveknél.

    Ki kellett akkor tisztítani az akadémiát, a hivatalokat az egyetemeket a komcsiktól. Most már késő, most már sajnos csak a "komcsizás" marad, mert ezek bebetonozták magukat.

    Ők is ugyanezt csinálták 45-után, ezt kellett volna velük is csinálni. Most sajnos tovább fog tartani ez a folyamat, de idővel helyreáll a rend. Magyarországon a háború előtt sosem volt jelentős társadalmi bázissal bíró "baloldali" párt, inkább a radikális jobboldal vitte el az alsó rétegek voksait, most is úgy lesz.
  • Pázmány Attila Ha "Tanítvány" azt írja, hogy A. Sajti Enikő mindig (tehát a kommunizmusban is) "korrekt, tárgyilagos órákat tartott", azzal nem a kommunista párttitkár feleségét jellemezi, hanem magát! A kommunizmusban ugyanis "korrekt és tárgyilagos órákat tartani" azt jelentette, hogy kommunista hazugságokat tanítok és rosszindulatot gerjesztek. A kommunisták nem szerették a rendes embereket, a magyarokat végkép nem, de A. Sajti Enikőt szerették. Jól mondja Vhailor, hogy a rendszer váltás után (már amennyire az volt) minden kommunistát - legalább pártitkártól felfelé - le kellett volna váltani a tisztségéből. Ebbe A. Sajti Enikő a kommunizmus ideológusaként eleve beltartozik. A múltat nem felhánytorgatni kell, az igaz. De a múlttal már rég le kellett volna számolni, és akkor nem lennének ilyen magyarellenes kommunisták az egyetemen, mint A.Sajti Enikő. A nácikat még ma is megbélygzik, de a kommunistákat alig, holott a kommunizmus se volt jobb a fasizmusnál vagy a nácizmusnál. És ez választásoktól függetlenül így van. Ami pedig a magyarok más népekkel való esetleges összehasonlítását illeti, nem lehet azt, mondani, hogy mindenki egyeforma. Úgy ahogy az emberek közt vannak jobbak vagy rosszabbak, a különböző népek közt is vannak különbségek. Ez utóbbi nagyon fontos kérdés. Egyfelől kiderül, hogy mennyire ismerjük a történelmet vagy napjaink eseményeit, másfelől meglátjuk, hogy kik a magyarok.
  • melvin Cikkajánló. Az eddig ismert 2375 helyett 6429-en pusztultak el a járeki haláltáborban: www.vajdasagma.info
  • Pázmány Attila Melvin-nek ez a hozzászlása aranyat ér, egyben akaratlanul is minősíti az eddigi hozzászólásokat... A cikk arról tudósít, hogy a járeki haláltáborban "1944. december 3-ától 1946. április 15-éig összesen 6429 személy pusztult el a legembertelenebb körülmények között". Arra nem kaptam választ, hogy milyen arányban haltak meg a magyarok és milyen arányban a németek, de ez gondolom a nyilvántartásokből kideríthető. Én úgy vagyok ezekkel az adatokkal, hogy ha a szerb gyilkosok feljegyeztek mondjuk 6429-et, akkor az lehetett több is.
  • pilatus Ezt az időszakot proletár diktaturának hívták nem ? Azt hiszem ez mindent megmagyaráz. A pártállam kiszolgálói ugyanazzal alendülettel
    folytatták a megszokott "munkájukat" a változás után is.
    Tünjenek végre el.
  • Pázmány Attila Az "Aka" által feltett dolgozatában A. Sajti Enikő azt írja, hogy a szerb gyilkosok által kivégzett magyarok száma a korabeli és a későbbi becslések szerint ötezertől negyvenezerig terjed. Én még - ezen a kommunista asszonyon kívül - nem hallottam ötezres becslésről. Talán szerb hazugságra utal. A folytatásban megemlíti, hogy "a katonai és népbírósági ítéletek alapján a kivégzett magyarok száma ma bizonyíthatóan ötezerre tehető, ez azonban nem tartalmazza az ítélet nélkül kivégzetteket". "Aká"-nak köszönet azért, hogy feltette ezt a vitatott dolgozatát A. Sajti Enikőnek. Kiderül belőle, hogy:
    - 1. A szóban forgó kommunista asszony ellentmondott magának, amikor egyet írt a dolgozatában, és mást nyilatkozott az újságoknak. Azoknak, akik olyan buzgon igyekeztek tisztára mosni A. Sajti Enikőt, ezt a hazugságát a figyelmükbe ajánlom. Remélem vannak annyira erkölcsösek, hogy elítéljék a hazugságot.
    -2. Szemben azzal, amit A. Sajti Enikő állít, a szerbek által kivégzett magyarok száma bizonyíthatóan több volt ötezernél. Egyedül a járeki haláltáborban 6429 személy pusztult el (legalább). Igaz nem tudom, hogy hányan voltak közülük a magyarok, és hányan voltak németek, de a kommunista "történész"asszonynak ez a szakmaiságot nélkülöző és felületes munkája nem bizonyítéka annak, hogy csak kevesebb, mint ötezer magyar halt volna meg az 1944 utáni szerb népírtásban. Ellenben felhívja a figyelmet arra, hogy A. Sajti Enikő megbízhatatlan. Hogy "Nimmercimbert" idézzem: tudatlan és felkészületlen.
  • szabog Köszönöm Pázmány Attila kommentjét.
    Nézzük még 1x az MTI közleményét: "Egy, a közelmúltban lezárult kutatás alapján annyi már biztosan állítható, hogy a Vajdaságban a délvidéki vérengzések kapcsán mintegy ötezer magyar vesztette életét. Ez ugyan még nem a végleges szám, de a köztudatban élő "sok tízezres" szám túlzó - mondta el A. Sajti Enikő történész."
    Az MTI közleményeinek szerkesztésekor hangfelvetélekelet használ, tehát ha rossz az idézet, egyértelműen az MTI hibáztatható. Különben teljesen jogosan kritizálhatom A. Sajti Enikőt csak az elmondottak alapján is.
    üdv: Szabó Gábor
  • gamarina ez a nő nagyon durva, szégyenletes....köszi, hogy ezt megírtátok, szakdolgozatommal kapcsolatban kerestem a googleban, amikor ráakadtam
  • László Gergely Ügyes az Enikő, de mi az ő érdeme, ha 35 oldalon 145-ször idéz?
    Az összegyűjtés?
  • tintahal a történelem már csak ilyen, nézd meg Romsics Ignácot, ollózásból él már 15 éve:) vagy például ott van Glatz Ferenc, életében nem mutatott fel semmit, no de ő sztártörténész:)
  • Tóth Csaba A. sajti Enikő: Mit tudunk a "még hidegebb napok"-ról. In: História 2010/1.

    "A Vajdaság Autonóm Tartomány Képviselőházának 2000. december 11-i határozata alapján a Vajdaság II. világháborús veszteségeinek kutatására bizottságot hoztak létre. A bizottság kutatásai szerint a Vajdaság korabeli területén (Bácska, Bánát, Baranya és Szerémség) 1941 és 1948 között igazolhatóan - azaz név szerint azonosítva - 83 881 fő vált a háború alatt és közvetlenül utána különféle indíttatású megtorlások áldozatává. A források hiányosságai és a kutatás módszertani bizonytalanságai miatt azt feltételezik, hogy az áldozatok száma, köztük a magyaroké is ennél mindenképpen nagyobb kell legyen, és a vajdasági összes áldozat száma elérheti a 100 ezer főt az adott periódusban. A kötetben regisztrált 83 881 főből a szerb ­áldozatok száma 42 283 fő, a zsidóké ­15 495 a németeké 15 419, a magyarok száma 4624 fő, a horvátoké pedig 2702 fő volt. A magyarok ellen irányuló megtorlások 1944 és 1948 közé estek, vagyis azokat kizárólag az új jugoszláv hatalom, a partizánok követték el."

    itt viszont azt látom, hogy A. Sajti Enikő az igazolható áldozatok számáról beszél, amely köztudottan (holokausztkutatás) töredéke a valódi áldozatok számának.
  • Lord_Nibor Peti: a Rubicon az egyik legszínvonalasabb történelmi folyóirat. Semmi köze a marxizmushoz, a kommunistákhoz. Az e havi számban vagy három több oldal terjedelmű cikket közöltek a Rákosi-rendszerben lezajlott hortobágyi internálásokról. A folyóiratnak kedvelt témája Horthy Miklós, sőt, a közelmúltban egy teljes lapszám jelent meg "Magyar jobboldali hagyomány 1900-1945" címmel. Úgy gondolom, hogy nemhogy marxizmussal, de baloldalissággal sem vádolható egy ilyen lap(most fizettem elő rá). Ne egy ott megjelent cikk vagy szerző alapján ítéld meg a folyóirat többi szerkesztőjét! Egyébként ajánlom figyelmedbe a trianoni békeszerződéssel foglalkozó áprilisi illetve a különszámot. A cikkek szerzői egyértelműen igazságtalan döntésnek nyilvánítják, és mélyen elítélik a békediktátumot. Nem úgy nyilatkoznak róla, hogy "ezt is megérdemeltük".
  • tintahal öregem ezt próbáld magyarázni azoknak, akik most először találkoznak azzal a fogalommal, hogy történelem
    a jobboldali hagyományról szóló számot Romsics elvtárs szerkesztette, a lap szerkesztőbizottsága csak úgy duzzad a kommunista marxistáktól: Bácskai Vera, Ormos Mária, Romsics Ignác, Orosz István....
    a lap kedvelt témája pedig Kádár János, jó pár számot és könyvet megjelentettek róla...
    az már csak véletlen, hogy Sajti elvtársnő, Anderle elvtárs felesége éppen a Rubicont tiszteli meg a történelemhamisító cikkével...
  • Lord_Nibor Ez nagyon érdekes, mert az elmúlt másfél évben egyetlen lapszámnak sem volt a kizárólagos témája Kádár, legfeljebb elvétve esett róla szó. Akkor lenne marxista a Rubicon, ha a Horthy-rendszert a kommunista történelemhamisítókhoz hasonlóan valamiféle kegyetlen fasiszta, diktatórikus berendezkedésként jellemeznék, de erről szó sincs!!! A trianoni lapszámban például-úgy gondolom, nagyon helyesen- külön cikk foglalkozik Klebelsberg Kunónak az oktatáspolitikájával. Ha a Rubicon marxista folyóirat, akkor az e havi számban miért taglalja Biszku Béla szerepét az 56-os forradalom utáni megtorlásokban??
    Különben pedig én tisztában vagyok azzal, hogy mi a történelem. Amellett, hogy előfordulnak Sajti-féle cikkek, összességében jól összeszedett, alapvetően tárgyilagos és elfogulatlan folyóiratnak tartom. Emellett úgy gondolom, hogy érdemes több forrásból tájékozódni, és akkor viszonylag könnyen kiszűrhetőek a hazugságok. Ennek a Nagy Magyarországnak a legfrissebb számára kíváncsi vagyok, majd keresek egy könyvesboltot, ahol árulják.
  • tintahal a Rubicon nem teljesen marxista, és nem is színvonaltalan. Bizonyára fiatal vagy és nincs viszonyítási alapod, így nem tudod, hogy melyik cikkben mit, hogyan kennek vagy sumákolnak el.
    abban nagyon is egyet értünk, hogy érdemes több forrásból is tájékozódni.
    persze magyar témákat is elővesznek, mint az általad említett jobbdoldal történetét. Kár, hogy ennek az ideológiai irányvonalát Romsics Ignác határozta meg, aki olyan kommunista volt, hogy vörös színben is álmodott. Sokan emlékszünk még arra, hogy szegedi egyetemistaként hogyan is rohangált a nagy vörös zászlóval a május 1-i felvonulásokon. Mostanában váltott a bizniszen, mint annyian. A Rubiconba konzervatív szerzők is írnak, bizonyára azt sem tudod, hogy ezek közül hányan sopánkodnak, hogy ezt, meg azt kihúzták a cikkéből, a lényeget.....
    nekem nem kell bemutatni a Rubicont, az összes számát ismerem. De külön nagy öröm volt az, hogy Nagy Magyarország néven egy másik újság is létrejött, amely látványban is felveszi a versenyt a Rubiconnal, bár szerintem az új Károlyis számban felül is múlta.
    a különbséget két számból is meg lehet ítélni, olvasd el a Nagy Magyarország Horthy és Károlyi számát és hasonlítsd össze a Rubiconban megjelent cikkekkel. Vagy javasolhatnám még a szlovákok történetéről szóló számot is, ami talán az elmúlt 2
  • tintahal 20 év legizgalmasabb történelmi magazinja
  • magyar "Tintahal"-ban és "Lord_Nibor"-ban a magyarok iránti szeretet és az igazság iránti érdeklődés közös. A magyarok iránti szeretetet és az igazságot "Lord_Nibor" a Rubiconban is megtalálja, míg "Tintahal" inkább hiányolja. Egyébbként én is. De nem látok ellentétet a két vélemény között. Nézőponttól függően lehet örülni annak, ami jó a Rubiconban, vagy lehet neheztelni azért, ami hiányzik. Régi példa, de ide illik, hogy egyszer egy tolvaj elment gyónni a papnak, amiért ellopott egy kötelet. Bevallotta, de nem könnyebbült meg. A kötél végén ugyanis volt egy tehén...
  • spenot Sajtli Enikő bizonyára nem téved, ha a törvény nevében hivatalos kivégzettek számáról beszél. Csakhogy ismert, hogy mindez világháborús körülmények között történt, és bizony ahogy a románok, úgy a szerbek is önhatalmúan cselekedtek, és öltek meg nekik nem kívánatos személyeket, akiknek a neve ebből következően nem szerepel a hivatalos adattárban. Sajnálatos, hogy a soát kell említenem, de azon az alapon, ahogy Sajtli Enikő kezeli a magyarok valós veszteségeit, 6 millió soá áldozatról sem lehetne beszélni, mert a mai napig nem lehet tudni és ismerni az áldozatok teljes számát, éppen azért, mert nincs nyoma sehol.

    Elég sajnálatos, hogy vannak még magyar történészek, akik képtelenek levetni politikai hovatartozásukat.
  • szögedi Anderle Ádám KISZ titkár elvtárs feleségétől problémás lenne korrekt hozzáállást elvárni, a tekintetes elvtársnő elsősorban hazaáruló marxista, másodsorban történész...
  • spenot Sajtli Enikő ott követett el hibát, hogy miközben-mint történész, helyesen-tényekre hivatkozott, s ténynek a hivatalos adatok számítanak, ezen közben tagadta a 40.000-es magyar áldozatok számát. Ma már egyértelműen ismert, hogy bizony a "BÁCSKAI VÉRENGZÉS" során 34.000 magyart gyilkoltak meg Tito partizánjai 1944-ben. Erről dokumentumfilm is készült, túlélők beszámolásával, megjelent a Mult-kor honlapon is, látható volt a TV-ben is, dokumentumfilm formájában, s mint ilyen nem lehet elhallgatni. Azért nem tény pusztán, mert még hivatalosan nem ismerték el? Ugyan, a katyni mészárlás szovjet felelősségének hivatalos elismerésére hány évet is kellett várni? Mindaddig a németekre terhelték azt is.

    A szerbek nem csak a magyarok ellen követtek el tömeggyilkosságokat, hanem horvátok ellen is, sőt a muszlim lakosság ellen is.

    Nem kellene szépíteni és takargatni a piszkos ügyeket, mert amíg ezt teszik, addig sajnos nem lesz nyugalom. De elfogadhatatlan az is, hogy a magyarság által elkövetett negatívumokat sokszor felnagyítva, kiemelttett piszkos dolgokat elhallgatják. Mitől korrekt az iylen állásfoglalás?

    Ormos Máriának pl. vannak kiemelkedően jó munkái is, átfogó tanulmányai. Miért jó egy történésznek, ha negatív képet fest magáról?
  • spenot A második világháború vége felé a jugoszláv partizánok úgy foglalták vissza a Délvidéket, hogy közben közel 40 ezer ártatlan magyart mészároltak le. Ez volt Tito vérbosszúja az újvidéki 3000-es szerb halottat követelő hideg napokért. A Múlt-kor ma esti adásában azok az áldozatok és hozzátartozók szólalnak meg, akik csodával határos módon túlélték a poklok poklát, és 60 éven keresztül őrizték azt a szörnyű emléket, ami 1944 telén történt velük. Helyenként megrázó képsorok a Múlt-kor 2. évfolyamának 23. adásában.
  • spenot "Nem kellene szépíteni és takargatni a piszkos ügyeket, mert amíg ezt teszik, addig sajnos nem lesz nyugalom. De elfogadhatatlan az is, hogy a magyarság által elkövetett negatívumokat sokszor felnagyítva, kiemelten piszkos dolgokat elhallgatják. Mitől korrekt az ilyen állásfoglalás?"

    Javítás:

    ....sokszor felnagyítva, kiemelten kezelik,miközben a magyarság ellen elkövetett piszkos ügyeket meg elhallgatják hivatalosan.
  • spenot Az itt található lista a magyarverésekről szóló, interneten is fellelhető híranyagok felhasználásával készült.

    * 1990. március 19. - Fekete március (románul: Violenţele interetnice de la Târgu Mureş). Hodákról és Libánfalváról beszállított ittas románok életveszélyesen megsebesítik Sütő András magyar írót, aki elveszítette fél szeme világát is.[34] (Románia)
    * 1992. szeptember 17. - A Slovan-Bratislava-Ferencváros BEK mérkőzésen a magyar szurkolók ellen brutális szlovák rendőri fellépés. Előre kitervelt módszeres magyarverés volt – nyilatkozta a Népszabadságnak a helyszínen szurkoló Farkasházy Tivadar.[35] (Szlovákia)
    * 2004. augusztus 22. - Szabadkán két fiút, akik egy vidéki buszról szálltak le a Pátria szálló előtt, közrefogott és agyba-főbe vert féltucatnyi szerb huligán. "Nem számít, ez is magyar, verd nyugodtan!" - mondta az egyik támadó.
    * 2004. szeptember 16. - Az Európai Parlament felszólította a szerb hatóságokat, hogy tegyenek meg mindent a vajdasági magyarellenes incidensek leállítása érdekében, amennyiben az ország folytatni akarja az Európai Unióhoz való közeledést.
    * 2004. szeptember 17. - Átlépte Röszkénél a magyar határt a szabadkai Sötét család, amelynek tagjait súlyos zaklatások érték. A családfő előtte már többször jelezte: a fenyegetések és zaklatások miatt elindulnak Magyarországra, ahol politikai menedékjogot kérnek.[36]
    * 2004. szeptember 29. - "Halál a magyarokra" feliratot festettek Újvidék Újtelep nevű sűrűn lakott negyedében egy ház pillérére, a Feketicsről Topolyáig közlekedő Topolatrans autóbuszán pedig egy szikicsi magyar fiatalembert megvertek reggel, mert rámosolygott egy szerb fiúra.
    * 2004. december 18. - Két vajdasági magyar egyetemistát pofoztak fel Újvidéken, amiért magyarul beszéltek az utcán, a súlyosabb attrocitást a közelben buszra várakozók akadályozták meg.
    * 2005. december 9. - Udvarnokon szerb fiatalok zaklatták a tordai autóbusz utasait, és azzal fenyegették őket, hogy ötvenen fognak visszatérni Tordára. (Szerbia)
    * 2005. december 23. - Csőszteleki szerb fiatalok vertek meg magyar zenét hallgató fiatalokat. (Szerbia)
    * 2005. december 24. - Vallási és nemzeti gyűlöletkeltés miatt őrizetbe vettek egy szerb fiatalt, aki többedmagával karácsonykor bántalmazott két, nála idősebb magyar férfit. (Szerbia)
    * 2005. december 31. - A Szováta-megyei Medve-tónál egy, 20-30 fős román társaság petárdákkal és rakétákkal kezdte dobálni a szomszédos, szovátai magyar fiatalokból álló, 12 fős asztaltársaságot. Az egyik magyar fiatal az anyanyelvén ezt szóvá tette. A román csoportból erre köpködés volt a válasz, majd ütlegelni kezdték a magyar fiatalokat.
    * 2006. július 29. - A Szent Anna-tóhoz kiránduló hét kézdivásárhelyi fiatalt egy ittas rendőr arra utasította, hogy ne álljanak meg motorjukkal az út szélén, hanem hajtsanak be a parkolóba. Ennek eleget is tettek, a parkolóban azonban négy másik rendőr és tíz álarcos rohamrendőr várta és agyba-főbe verte őket.
    * 2006. augusztus 25. - Malina Hedviget, csallóközi magyar nemzetiségű, német szakos nyitrai egyetemistát a reggeli órákban támadott meg Nyitrán két fiatal bőrfejű szlovák férfi, mivel a fiatal nő magyarul beszélt az utcán. (Szlovákia)
    * 2006. augusztus 26. - Egy diószegi fiatalembert éjjel vertek meg, mert magyarul beszélt. Mielőtt az egyik támadója megütötte volna, megkérdezte, vajon ismeri-e Ján Slotát, a Szlovák Nemzeti Párt (SNS) magyarellenes kirohanásairól ismert elnökét, és tudja-e, vajon hol lakik. (Szlovákia)
    * 2006. szeptember 1. - A felvidéki Nagymegyer melletti Ekecs település művelődési házában súlyosan bántalmazott több felvidéki magyar nemzetiségű rock-rajongót egy szlovák fiatalokból álló csoport.
    * 2007. június 10. - Néhány magyar péterrévei autóbusszal ment szórakozni Zentára és szerb személyek elénekeltették velük a Đurđevdant, ha megakadtak, megpofozták őket.
    * 2007. július 25. - Brutálisan megvertek egy fiatal szegedi orvost a vajdasági Zentán, ahol az áldozat könnyűzenei koncerten vett részt hallgatóként. Elmondása szerint, azért bántalmazták a bácskai városban, mert magyarul beszélt.
    * 2007. augusztus 16. - Egy Csongrád-megyei szervezet jótékonysági adománygyűjtő akciót folytatott a dévai magyar árvaház gyermekeit támogatására. Dévára utaztak, hogy az összegyűlt adományokat átadhassák az árvaház köztiszteletben álló vezetőjének, Böjte Csaba atyának, ám az árvaházból távozva tagjaikat román személyek megtámadták, és fizikailag bántalmazták.
    * 2007. november 10. - Az Újvidék melletti Temerinben egy körülbelül tízfős szerb csoport az autóbuszon nekiesett három magyar fiatalnak, és gyalázkodó szavakkal sértegették a többi magyar utast is.
    * 2008. március 18. - Nagyszőlősön egy fiatalasszonyt azért vertek meg, mert magyarul beszélt az utcán.
    * 2008. április 19. - Kolozsvár szívében bántalmaztak három magyar fiatalembert azért, mert anyanyelvükön beszéltek. Kettejüknek súlyosabb sérülései voltak, egyiküknek eltört az orra. Támadóik az unguri, vagyis magyarok, valamint a bozgori szót ismételgették, ami románul hazátlant jelent.
    * 2008. április 19. - A szabadkai Maxi Market előtt Slobodan Đorđević és Luka Tubić nemzeti alapon sértegették Komjáti Attila magyar fiatalembert, majd leköpték barátnőjét. Amikor közbe akart avatkozni, Đorđević hasba szúrta. Életveszélyes állapotban a szabadkai kórházba szállítottak, de utána felépült. (Szerbia)
    * 2008. április 26. - Temerinben két magyar fiatalt vertek meg. (Szerbia)
    * 2008. május 1. - Vársonkolyoson nagyváradi magyar sátorozókra támadtak rá az éj folyamán román alakok.
    * 2008. május 6. - Törökkanizsán, két fiatalt vertek meg, miközben magyar zenét hallgattak mobiltelefonon. A szórakozóhelyen levő 4-5 szerb fiatal úgy összeverte a két fiút, hogy az egyikük agyrázkódást szenvedett. (Szerbia)
    * 2008. augusztus 8. - Kolozsváron egy magyar fiatalember éppen vendéglőből jött ki két barátjával, amikor két ittas román suhanc rájuk támadt. A magyar fiatalember állítása szerint a konfliktus oka pusztán az volt, hogy magyarul beszéltek.
    * 2008. október 24. - Szabadkán születésnapját ünneplő édesapja és bátyja társaságában Kónya Róbert hazafelé tartott, amikor megtámadták őket. Az incidenst nem előzte meg semmilyen szóváltás, a szerb ifjakat az zavarta, hogy magyar nyelven beszéltek. (Szerbia)
    * 2008. november 1. - DAC–Slovan labdarúgó mérkőzésen, amelyen Dusan Caplovic szlovák miniszterelnök-helyettes is részt vett, szlovák rohamrendőrök összeverték a magyar szurkolókat (Szlovákia)

    18. perc: A szlovák kommandósok berontottak a magyar szektorba, összeszorítottak körülbelül ezer magyar szurkolót, egy kb. tíz méter széles sávba. Eközben a Slovan-drukkerek petárdákat dobáltak be a pályára, arra a rendőrök nem is reagáltak. A mérkőzés félbeszakadt.

    20. perc: Két magyar szurkoló mozdulatlanul feküdt a magyar szektorban, ahová benyomultak a szlovák rendőrök. Mentők érkeztek több hordággyal. Közben a labdarúgó mérkőzés állt, a magyar szurkolók nem fértek el a szektorukban és egymást taposták, a rohamrendőrök tovább ütlegelték őket.

    25. perc: Hordágyon elvitték a megsérült magyar szurkolókat. Egy fiatalembert egy órán keresztül kellett a mentőhelikopteres elszállítása előtt újraéleszteni. Maradandó egészség-károsodást szenvedett. Három magyar sérült került a kórházba, kettő az eszméletét is elvesztette. Később folytatódott a mérkőzés.

    * 2009. március 14. - A Szilágy megyei Sarmaságon Róbert egy születésnapi buliról sétált haza, és közben zenét hallgatott, fülhallgatóval. Nem beszélt magyarul az utcán, nem volt nála sem zászló, sem kokárda. Egy román társaság ismerhette őt és megállította. Megszólították: „Bă ungurule!” (Hé, magyar!) majd elkezdték ütni-verni, majd távoztak.
    * 2009. március 27. - Magyar származása miatt vertek meg egy 16 éves fiút a Vajdaságban. A 7-8 szerb fiatalból álló társaság hátulról támadt a fiúra, boxerrel arcon ütötték, aki emiatt nekiesett egy kirakatüvegnek. Arccsontja eltört és járomcsontja beszakadt, súlyos sérülései miatt meg kellett műteni. Többen elmondták: szinte mindennaposak a szerb diákok részéről a magyarokat sértő megjegyzések.[37]
    * 2009. március 29. - Vasárnapra virradóra ismeretlen tettesek megrongálták a temerini tájház előtt álló, eredetileg még a 19. században állított római katolikus keresztet, sőt a bádogból készült Krisztus-corpust is megpróbálták letépni, ám ez nem sikerült nekik. Ádám István, a VMDP községi képviselője feljelentést tett a rendőrségen, s ennek nyomán lefolytatták a helyszíni vizsgálatot.

    Ez, akárcsak K. Csongor középiskolás két nappal korábbi bántalmazása is egy kb. tizenöt fős, szerbül beszélő csoport részéről, azt jelzi, hogy a kisebbségellenes indulatok ismét feléledőben vannak (vagy tán soha nem is lankadtak) Temerinben, de – mint a bezdáni magyar fiú két héttel azelőtti brutális megverése jelzi – hasonló a helyzet Vajdaság más községeiben is [38]

    * 2009. szeptember 14. Szabadka központjában szerb fiatalok négy magyar fiatalt támadtak meg.[39]

    A magyarellenesség pusztán , s elfogadhatatlan ez a 21. században!!!!!


    Forrás:Wikipedia
  • spenot Az újvidéki vérengzés Magyarországon és más országokban is a magyar megszállás alatti területeken a háború során elkövetett háborús bűnök jelképévé vált. A magyar lakosság ellen elkövetett 1944–45-ös jóval nagyobb véres megtorlás ugyanakkor nemzetközileg sokkal kevésbé ismert, bár legfontosabb tényeit a magyar kutatók már feltárták.

    A megtorlások magyar áldozatainak számát 30.000 és 45.000 közé teszik.

    Nos, ha a magyar kutatók feltárták, akkor miről beszél Sajtli Enikő?

    Forrás: Földi Pál - A Magyar Királyi Honvédség a második világháborúban, 56-58. oldal

    Zvonimir Golubović: Racija u Južnoj Bačkoj, 1942. godine (Novi Sad, 1991) pp. 146, 147. (szerbül)
    ↑ Györkei Jenő: Idegen bírák előtt. Szombathelyi Ferenc újvidéki pere és kivégzése-Wikipedia
  • rantor Elképesztő volt megtapasztalni Sajti Enikő felkészületlenségében és elvakult rosszindulatúságában bővelkedő ideáit, és azt is hogy bátorkodik mellőzni azokat a Teleki Júlia, Matuska Márton, Csorba Béla, stb. stb. által levezetett alapos kutatásokat, amelyek idestova 30 éve tartanak! Fél tucat bátor embernek a szerb sovinizmus árnyékában fenyegetettségben is igazságkiderítő bátorságát söpri el az asztalról. Ki engedte meg neki, hogy elhazudja a történelmünket!?
    Pimasznál több, úrhatnám kommunista rövidlátók tartják magukat S. E. és bűntársai még mindig Magyarországon!
    Nem kevésbé bántó a rövidlátó támogatók által tapasztalható mindenáron-védekezés (pl. egyikük kioktatva hozzászól a témához S.E. védelmére kelve. nimmercimber-ről van szó, csókolom...)A II. világháború magyarországi zsidó áldozatainak számának szándékos felduzzasztása köztudott már, de mindenki hallgat, mert a megtörténteket elbagatellizálni nem szabad azonban a cáfolatokra és a ténybeli tisztázásokra ráragasztják a mindenkori náci jelzőt. Azonban óriási bűnnek tűnik a délvidéki magyar áldozatok számának (így is, úgy is 42 000 fölött, a ma élő hozzátartozók vagy tanúk tanúságtételeivel megerősítve) elbagatellizálása, a délvidéken immár régen napvilágra hozott, és települések szerin is ismert, listázott áldozatok nevével tényszerűen bizonyított kivégzések tényének elhazudozása. A magyarirtások tényének tagadását igenis csatolják a holokauszttagadás importtörvény mellé, hadd díszelegjen. Ne legyen könnyű álma a hazudozó kommunistáknak soha.
  • G Kedves rantor!

    teljesen igazad van!
  • spenot Kedves G! Jogos a felháborodása teljes mértékig. De hát a szláv történetírás is megosztott, és bizony alig kapnak létjogosultságot azon szláv történetírók, akik elfogulatlanul szeretnék tárgyalni a történelmüket. Őket ugyan úgy leseprik az "erősebbek" a szakmában, ahogy nálunk a magyarok történetével foglalkozók esetében is ez történik. Ez nem feltétlen csak a kommunizmus számlájára írható, hiszen a pánszlávizmus sokkal régebbi, mint maga a kommunista ideológia. A politikától sajnos nem mentes a történetírás, a történelem tárgyalása, de a régészet, a nyelvészet sem. Ezért van az is, hogy meg lehetett hozni egy értelmetlen törvényt a soá-val kapcsolatban is.

    Ezért is nagyon aktuális már, hogy felébredjen a társadalom, és azokat támogassák, akik a valóságot közvetítik, és nem a megélhetési oldalát a tudományos élet szakembereit illetően, de a politikában is így kellene lenni. Bár a politika nehezebb ügy, hiszen szerves része a bel-és külpolitika a nemzetközi nagypolitikának.
  • spenot Dear Petty!

    There is mistaking it...
  • olduser Hát én vajdasági vagyok, tudom, hogy történtek kivégzések. Amikor már szabad volt erről beszélni, akkor elég nagy baráti körömben kérdeztem, hogy kinek volt a családjában olyan akit kivégeztek. Hát mit ád isten, nem volt senki sem. 40 - 50000 kivégzett után csak akadt volna az általam megkérdezettek között valaki akinek valakijét kivégezték! Én úgy vélem, hogy A. Sajti Enikő adatai helytállóak lehetnek. Tegyük a kezünket a szívünkre, mi magyarok nem arról vagyunk híresek, hogy egy kis tódításért a szomszédba kellene mennünk.
  • Vhailor Kedves olduser - olvasson utána, javaslom Csere Tibor: Vérbosszú Bácskában. Fent van a neten, elég guglizni.
  • magyar Olduser: Hála Istennek, a magyaroknak megbízható történetírásuk van. Mindig is az volt. A. Sajti Enikőnek ugyan egy kis tódításért nem kell a szomszédba menni, de kérdezem én, Ön ezt hogy nem vette észre? Azonkívül nem kell A. Sajti Enikőt a magyarok közé számlálni. Valaki vagy magyar vagy magyarellenes. És ha úgy tetszik, nem lehet valaki magyar is meg kommunista is...
  • T. Zs. Én elolvastam A. Sajti Enikő egy másik cikkét.
    www.magyarszerbmult.hu

    Szerintem teljesen korrekten felsorolja a különböző kutatások eredményeit.

    Igazából csak hivatkozik a Vajdaság Autonóm Tartomány Képviselőháza által létrehozott bizottság 9 kötetben publikált kutatási eredményeire, mely szerint 1941 és 1948 között 83.881 fő vált megtorlások áldozatává a Vajdaság korabeli területén. Többségük szerb, zsidó, német. Többségük a magyar és a német hadsereg és rendfenntartó csapatok áldozata. (Az elhurcolt zsidókat nem számolták bele, csak a helyben meggyilkoltakat.)

    Magyar közülük 4624 fő. Többnyire a partizánok, pontosabban az OZNA áldozatai 1944 és 1948 között.

    Természetesen lehet ennél több az áldozat, de jelenleg nincs rá bizonyíték.

    Mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a magyarok kivégzéséért felelős OZNA kérkedett és büszke volt a 40 ezernél több szerb áldozat miatti bosszúra, valójában a számok feltupírozásában voltak érdekeltek, s nem az ellenkezőjében.

    A valós adatok tehát talán alacsonyabbak lehetnek ennél az értéknél, de nem jelentős mértékben.

    Jelenlegi tudásunk szerint tehát a délvidéki magyarellenes bosszúhadjáratnak kb. 4-5 ezer, többnyire ártatlan áldozata lehetett. Ez is elszomorító.

    Nem leszünk attól nagyobb magyarok, ha mindenképpen ragaszkodunk ahhoz, hogy a Délvidéken a magyarok szenvedték a legtöbbet, mert sajnos ez nem igaz. Látni kell, hogy ez egy súlyos bosszúhadjárat volt, nem minden előzmény nélkül. A bosszú mindig az ártatlanokat sújtja.
  • turan Tisztelt TZS!

    Ön egy szánalmasan buta alak...azt írja nincsen rá bizonyíték...kedves miszter, valóban nincs, ugyanis a gyilkosok nemigen vezettek erről listát különféle okok miatt, csak Önnek nem mondom el, hogy miért, mert úgyse tud magyarul

    előzmény? ismeri a kaboli bírók esetét? megmentették a helyi szerbeket, hálából a szerbek kivégezték őket...egyáltalán nem számított semmi, csak a terror....
  • Béla nyilván, ha a szerbek nem vezettek hosszú listákat a meggyilkoltakról, akkor a terror nem is történt meg. Ilyen alapon valóban becsületes kutató Sajti elvtársnő, ezzel a tudással még a szerb akadémiába is kinevezik.....
  • Antal István Péter mit vártok egy internacionalista-komunista Sajti elvtársnőtől? ezt tudja....
  • T. Zs. Turan, Bela, Antal:

    A. Sajti Enikő tisztességes cikkeket ír, én szerintem ti nem olvastátok el ezeket.

    Attól, hogy tizedannyi áldozat van - jelenlegi tudásunk szerint -, a bűn még bűn marad. Szomorú a 83.881 ártatlanul kivégzett szerb, zsidó, német, magyar stb. vajdasági sorsa 1941 és 1948 között, s ezen nem változtat, ha közülük 4624 a magyar, s nem 40 ezer. Szerintem ebben nincs semmi magyarellenesség.

    Tudtommal egyébként az általatok idézett szerzők többsége mindig a többezres számot mondta, a 40 ezerre irodalmi művek megbízhatatlan adatait leszámítva nincs forrás.
  • T. Zs. szegedma.hu

    Egyébként a vajdasági parlament vizsgálata előtt egy szerb történész szintén az 5 ezres számra jutott, s a magyar helytörténészek is 4 ezer nevet tudtak eddig összeírni. A népmozgalmi adatok sem támasztják alá az ennél nagyobb népességvesztést. (Lásd a fenti összefoglalót!)

    De nem értem, hogy ezekkel a tényekkel mi a baj. A 4-5 ezer magyar áldozat sorsa is szörnyű volt. Mint ahogy a 79 ezer egyéb nemzetiségű lakosé is, akiket német-magyar, ill. kisebb részt szerb, horvát, román, bolgár és szovjet fegyveresek meggyilkoltak.
  • turan az a gond, hogy az Ön által említett "jelenlegi tudásunkat" Sajti elvtársnő CSAK szerb adatokra alapozza. Márpedig nyilvánvalóan a szerb csetnikek nem vezettek listákat a gyilkosságokról, teccik' tudni miért? Mert nem voltak hülyék, hogy bűnjelet hagyjanak. Amikor Sajti elvtársnő ezeket figyelmen kívül hagyja, akkor bűnrészességet és cinkosságot vállal a gyilkosokkal.
    Mit gondol, a megkérdőjelezhetetlen számú úgynevezett náci koncentrációs táborok adatait miből állították össze? Német listákból? Ajánlom Önnek Matuska Mártonék gyűjtéseit, akik végigjárták ezeket a helységeket és teljesen más következtetésre jutottak.
    Sok kutatni való van még a témában, a pontos számot nem ismerjük de az biztosan messze van Sajti kartásnő szelektív kutatómódszereinek eredményeiről.
    Eléggé jól ismerem az Ön kommunista "barátnője" cikkeit, könyveit, sokkal durvább ferdítések vannak benne, mint ebben a cikkben, amihez hozzászólt.
  • T. Zs. Matuska Márton adatai becslésre épülnek. Ezt írásaiban és a vele készült riportokban maga is elismeri. Ő amúgy is inkább az egyes vérengzések körülményeinek feltárásában jeleskedik. Több konferencián adott már elő A. Sajti Enikővel, közös kötetben is megjelentek az írásaik, s tudtommal teljesen elfogadták egymás kutatási eredményeit.

    A tömegsírok feltárása, a népmozgalmi adatok követése, a visszaemlékezések összevetése és a levéltári források együtt pontosítani fogják az eredményt. Ez hosszú és kitartó munkát igényel. Jelenleg is dolgoznak kutatók a helyszínen, évek hosszú munkájával közelebb kerülünk az igazsághoz.

    Jelenleg az a legvalószínűbb, hogy a magyar áldozatok száma 5000 körül lesz.

    A. Sajti Enikő írásaiban minden forrásra kitér, de a legmegbízhatóbb mégis csak a közös magyar-szerb akadémiai bizottság által is elfogadott 9 kötetben összefoglalt jelentés.

    A magyar forrásokat is feldolgozta. Jelentős írásokban foglalja össze a vajdasági magyar helytörténeti kutatásokat. Korábbi írásaiban kimerítően elemezte a magyarországi forrásokat is. Az elhangzott vádak teljesen alaptalanok. Valójában nem is kellene erről vitázni, én csak azért írok ide, mert szerintem igazságtalanul vádolják és mocskolják ezen az oldalon. Márpedig történelmi kutatást csak tudományos alapon lehet végezni, és a kapott eredményeket csak tudományos alapon lehet cáfolni. Ebben a témában az itt megszólalók - magamat is beleértve - nincsenek erre felkészülve, kutatásokat a helyszínen nem végeztünk. Egyébként én úgy tudom, hogy a vajdasági helytörténészek jó kapcsolatot ápolnak A. Sajti Enikővel, hiszen hosszú évek óta az első magyarországi történészek egyike (pl. Mezei Zsuzsannával együtt, aki több áldozatot valószínűsít, de elismeri az eddigi eredményeket), aki kutatja is a témát, nemcsak kinyilatkoztat róla.

    Gondoljunk bele, a szerbeket aligha győzte meg eddig, hogy politikailag igencsak elfogult, gyűlölködő portálok megbízhatatlan adatokkal bombázták őket. Ez szerb részről a teljes tagadáshoz vezetett. Viszont a tisztességes, a hatalmas szerb áldozatokat is respektáló, megbékélést kereső, tényszerű kutatásokkal sikerült az utóbbi években változtatni a szerb állásponton. Ma már elfogadják, hogy bizony a bosszú is súlyos hatásokkal járt. Rengeteg embert végeztek ki ártatlanul, s voltak középkori kegyetlenkedések is.

    Ilyen kontextusban inkább hálásnak kellene lennünk a történész asszonynak.
  • turan hogy a jó édes ménykübe lehet eldönteni most, amikor sehol sem tart a feltárás, - az ugyancsak kommunista Glatz féle bizottság a konferenciázáson é az ülepvakaráson kívül semmit sem csinált -, hogy eldöntjük, hogy 5000 körül lesz az áldozatok száma.
    ja, hogy nekünk azt kellene figyelembe venni, hogy mi győzi meg a szerbeket? Sajti elvtársnő elöljáró ebben, az biztos, no és Glatz Ferenc úr is. Magam voltam a szem és fültanúja Szabadkán, hogy egy szűk társaságban azt mondta Glatz úr, hogy "mit kell itt a csontokat bolygatni, próbáljunk inkább megbékélni". Gyomorforgató. Tehát ne bolygassuk a csontokat, állapodjunk meg egy számban és boruljunk egymás nyakába, hagyjuk figyelmen kívül a tényeket. Ehhez értenek önök kedves marxista barátaim. Azt hiszik, hogy az internacionalizmus legyőzi az igazságot? Hamarosan ki fognak halni testileg is, és az összes szennyes életművük a kukába megy, tisztel uram. A. Sajti Enikőről, Glatz Ferencről pedig igencsak más megítélés lesz. Még Önöknek nagyobb a hangjuk, de ketyeg az óra...tik-tak...:)
    hálásnak meg legfeljebb a szerbek lesznek a történelemhamisító asszonyságnak, hogy ideig-óráig képviselte az érdekeiket.
    Ki hallott ma már Andics Erzsébetről?
  • T. Zs. turan, ennek így nincs értelme. A rémképeiddel vitázol, nem velem. Olyasmiket tulajdonítasz nekem, amiket nem mondtam.
  • magyar Kedves T.Zs.!

    Sokat mondó az a kép, amit a felhasználói neve mellé választott. Ha jól tudom az Orosz Kommunista Birodalom egyik űrhajósát ábrázolja. Gagarin a kommunizmus egyik jelképes alakja. Nem én mondom, hanem a legnagyobb kommunisták mondták. Nos, ezt a képet választotta Ön, kedves T.Zs., saját magának. Innentől érthető, amit a hozzászólásaiban ír, vagy hogy A. Sajti Enikővel egyetért.
    Ön, kedves T.Zs., nincs tisztában azzal, hogy magyarellenes volna, legalább is nem tartja magát annak. Érdekes módon a náci beállítottságú, zsidó ellenesek se tartják magukat antiszemitáknak.
    Na, de ki az antiszemita? A zsidók, a baloldal és a liberálisok szerint az, aki kétségbe vonja a hatmillió zsidó áldozat számát. Mert papírokkal, tudományos eszközökkel, ahogyan Ön és Sajti Enikő a magyar áldozatok számát megállapítja, csak 2-300 ezer zsidó halála igazolható, tehát - hogy Önt idézzem - a 6 milliós áldozat csak szóbeszéd.
    Az ártatlan áldozatokról beszélve, Ön 79 ezer - főleg - szerb halottról tud, akiket Ön szerint a németek és a magyarok végeztek ki.
    Milyen ártatlan szerbeket végeztünk mi ki?! Ha arra az 1942-ben kivégzett 3000 terrorista gazemberre gondol, akkor felhívom a figyelmét arra, hogy mi - magyarok - csak bűnozőket öltünk meg, vagy úgy hogy vadásztunk rájuk, vagy úgy hogy támadtak minket, sokat megölve a katonáinkból, a csendőreinkből, és válaszul visszalőttünk. Az már a magyarokat dícséri, ha találtak a golyóink. Ha Ön a magyarellenesek, a Magyar Haza ellenségeinek a halálát egy lapra helyezi az ártatlan magyar és nem magyar áldozatokkal, akkor Ön súlyos tárgyi tévedésben szenved, vagy az ítélőképesség hatalmas hiányával küszködik. Nem lehet egy kalap alá venni a hatóságokra támadó, az alattomban lövöldöző, elrejtett bombákat robbantó szerb terroristákat a békés, fegyvertelen és teljesen ártatlan magyar lakossággal.
    Kedves T.Zs. Önnek még sokat kell tanulnia, de - látja - az ilyen A. Sajti Enikők rossz tanítói az Ön szerencsétlen eszének. Ezen a honlapon, és a NagyMagyarország folyóíratában megbízható történetírást talál, ami egyszerre magyar és igaz, tényszerű, elfogulatlan. a MAGYAR (!) történetírás az egyik legjobb a világon, ha ugyan van még olyan.
  • magyar Ezt azért írom, hogy az enyém legyen a 100. hozzászólás :-)
  • B. A. T. Zs-nek (is)
    Egy ajánlással jutottam erre a honlapra. Had osszam meg én is - nem a véleményemet - hanem a tapasztalatomat. Sajti Enikőről sok mindent lehet írni, mondani, vitatkozni, de álljon itt egy tény.
    1980-ban egyetemista voltam Szegeden, Sajti is tanított. Azért lényeges az 1980, mert ekkor halt meg a Délvidék legnagyobb hóhéra, Tito. Bizony, bizony, ő az, aki egy személyben felelős a délvidéki magyarok, németek tízezreinek a legyilkolásáért. A világtörténelem egyik legmocskosabb gazembere volt. És tudják, mi volt Szegeden a temetése napján? Kötelező részvétel azon a televíziós közvetítésen, ahol a Tito hóhért temették. És tudják mi volt érdekes? Az, hogy Sajti Enikő főkommunista férjével ZOKOGOTT a közvetítésen, ZOKOGOTT a világtörténelem egyik legnagyobb hóhérának temetését nézve, aki ártatlan magyarok tízezreit gyilkoltatta le a legbarbárabb módon.
    Kedves T. Zs. Nekem is van véleményem, az, hogy A. Sajti Enikő egy rohadék. Csak ennyi, mert aki a magyarok legnagyobb hóhérát siratja, majd az áldozatai számát próbálja minden eszközzel lejjebb vinni, az nem történész, történelemhamisító, hanem egy rohadék.
  • Agenor Undorító, amit ez a bolsevik őstulok csinál. És mindezt a magyar emberek pénzén! Hogy tud ez reggel a tükörbe nézni???
  • magyar B.A.-nak: Nagyon köszönöm a beszámolót, sokat mondó!
  • T. Zs. magyar: Gagarin volt az első űrhajós, nem tudok róla, hogy bármilyen bűnt a nyakába lehetne varrni. Sajnos az űrkutatás a szenvedélyem. Majd kirakom Farkas Bertalant, s akkor kádárista leszek. Nevetséges.

    Továbbra sem értem, hogy ha a kutatási eredmények nem igazolnak több áldozatot, s valaki ezt elfogadja, az miért magyarellenesség. Ez az egész így egészen irracionális.

    B. A.: Ennek semmi köze a kutatási eredményekhez. Lehet utálni a nőt. De tudományos eszközökkel cáfolni még senkinek sem sikerült. Tőlem emberevő vagy galamblelkű szent szűz is lehet, az számít, hogy amit leír, az igaz vagy sem. A tudomány mai állása szerint igaza van. Ha majd valaki megcáfolja tudományos alapossággal, és azt a történész szakma - nem az ilyen áltörténelmi portálok - elfogadják, akkor majd azt fogadom el. Teljesen rossz úton jártok ezzel a hamis moralizálással. Művek, érvek, tények, adatok, források stb. - ez kutatandó, nem A. Sajti Enikő könnyes szeme Tito temetésén. Fontos lehet az is, de nem az adott téma szempontjából.
  • Agenor T.Zs., nem veszed észre, hogy annak, amit Sajti csinál, semmi köze a tudományhoz? Az egész cikk erről szól. Milyen tudomány az, amelyik semmibe veszi a szemtanúk és az anyakönyvi kivonatok bizonyítékait? Rossz forrásokat használ a halottak számának megállapítására, azokat is kritikátlanul, ezért nyugodtan kijelenthetjük, hogy szakmailag nulla. Hadd ne ragozzam tovább a nyilvánvalót.
  • micimackó a kommunista Sajti módszerei annyira tudományosak, mint a római jósok, akik belekből és madarak röptéből próbálták kitalálni a történelmet, igaz a jövőre vonatkozóan.
  • Agenor Persze az, hogy „rossz forrásokat használ” csak áttételesen értendő, mert saját kutatás helyett egyszerűen csak átveszi a szerb kutatók hézagos adatait, mert neki ők hitelesebbek, mint a meggyilkoltak hozzátartozói.
  • micimackó ezt hívják történelemhamisításnak
  • T. Zs. Olvastátok ti ezeket a műveket egyáltalán???
  • jani76 Mivel a történetírás nem tudomány, legalábbis a természettudományos mércék itt egyáltalán nem működnek, ezért igenis számít a szerző személye és céljai. Nagyon szépen be lehet bizonyítani ún. tudományos módszerekkel, hogy a szerbek nem voltak szemetebbek a magyaroknál, és ezt azzal akarjuk elérni, hogy kimutatjuk: csak kicsit több áldozatot szedett a titóista népirtást. Mert Sajti elvtársnő célja bizony ez, konkrétan Tito mentegetése.

    5000 áldozatot lehet kimutatni az OZNA irataiból? Akkor ez van emberek! Nehogy már valakinek eszébe jusson feszegetni, hogy az embereket belező, állatokhoz hasonló brutalitású vadrácok nem biztos, hogy minden ember adatait felírták, akinek kivágták a szívét.

    Van egy másik nagyon-nagyon tudományos módszer is, amivel takargatni lehet a szélhámosságot: a demográfiai vizsgálatok. Merthogy Sajti szerint a 45 után népességnövekedési mutatókból is jól becsülhető az áldozatok száma. Ezzel - tudományosan! - eliminálhatók a népirtás idején (mondjuk) 10 évnél fiatalabb és 40 évnél idősebb áldozatok, mivel reprodukciós szempontból a kb. 16-40 közötti korosztály "kiesése" jelenhet csak meg egy ilyen vizsgálatban.

    Matuska Márton volt az egyetlen, aki már a 80-as évek végétől kezdve dokumentumok, szemtanúk, hozzátaretozók beszámolói stb. összevetésével, nagy alapossággal kutatta ezt a témát, mert nem akart belenyugodni, hogy bizonyíték hiányában megússzanak a bűnösök egy népirtást. Merthogy itt bizonyítékok hiányáról van szó, nem bűncselekmény hiányáról. Ő azt állítja, hogy 20 ezer magyar áldozat igazolható volt a gyűjtött anyaggal, csakhogy egy szerencsétlen (nem biztos, hogy véletelen) eset folytán a Matuska által évtizedeken át gyűjtött anyag teljes egészében megsemmisült. Ez a kutatás már nem ismételhető meg, és persze olyan vállalkozó sincs, aki hosszú éveket szentelne helyszínbejárásnak, hogy mentse a menthetőt.

    Tehát marad Sajti meg a tudomány jelenlegi állása ugye.
  • Agenor Egyébként érdemes megfigyelni a „fejlődést”:

    2009/5 Rubicon: Gulyás László szerint Cseres, Matuska, Forró stb. kutatásai alapján „egyértelműen és nagy bizonyossággal 40 ezer fő körüli nagyságrendűre becsülhetjük az áldozatok számát” és (név szerint említve) elutasítja Sajti megközelítését, azaz a szerb adatok kritikátlan átvételét, mert „népirtás esetében a levéltári kutatások nem vezethetnek az áldozatok számának pontos meghatározásához”.

    História 2011/9-10 (szerkesztő: Glatz F.): Pál Tibor szerint a „20 ezer-40 ezer fő áldozat” nem igazolható, a vélemények megoszlanak stb., Kasas, Mészáros és Sajti adatai alapján „mintegy 5 ezer-20 ezer magyar áldozat halálát lehet igazolni”, ezután részletesen elemzi a szerbek „ellenőrzött” adatait, melyek szerint 1941 és 1948 (!) között ötezer magyart öltek meg.

    A két időpont között alakult meg a Szerb-Magyar Akadémiai Vegyes Bizottság (2010. dec. 15.) Glatz közreműködésével, melynek 2011. szept. 29-i nyilatkozatát érdemes elolvasni: „(...) Látjuk, hogy ezen közös érdekek felismerését hátráltatják a múltban egymáson ejtett sérelmek. Kérjük államaink elnökeit, hogy ismert tekintélyükkel lépjenek fel a politikai megbékélés érdekében. (...)”

    Ide a rozsdás bökőt, ha a „megbékélés” jegyében nem áldozzák fel a Délvidéken bestiálisan meggyilkolt magyarok tízezreit. Hasra ütve kiegyeznek egy köztes számban öt- és húszezer között, oszt jónapot.
  • Agenor Mint a szövegből kitűnik, ezeknek a magyarok elleni népirtás ténye csak bosszantó hátráltató tényező. Megszüntetése érdekében mind az áldozatokat mind a történelmi igazságot ki kell iktatni.
  • Agenor T. Zs., nem lehet, hogy egy kicsit szelektíven és/vagy előítéletesen olvasol?
  • Agenor Egyébként egy XX. századdal foglalkozó történésznél igenis rengeteget számít a politikai elköteleződés (vagy jobb esetben annak hiánya), mivelhogy közelmúltbeli politikai eseményekről alkot véleményt. Ideológiai indíttatású ferdítés esetén iszonyúan torz dolgok születhetnek. Pláne akkor, ha az illető évtizedekig egy tömeggyilkosságokat elkövető politikai oldal bértollnoka volt, aki Tito „pozitív nemzetiségi politikájáról” zengett ódákat, és a könyveiben képes volt úgy leírni a kommunista partizánokat, mint akik megpróbálták megakadályozni (!) a szerb lakosság „jogos gyűlöletből” fakadó bosszúját. A régi káderek bebetonozottsága adott, az aktuális politikai cél úgyszintén. Így aztán pénz is van a pártos és haszonleső tudománytalanság politikai rendszereken átívelő művelésére.

    Csodálom, hogy valaki ennyit sem képes belátni.
  • jani76 No, még egy gondolatra visszatértem. Az előző hsz-emben még túl megengedő is voltam a reprodukciós ablak tekintetében, 30 felett akkoriban nem igen szültek már.

    A "tudományosság" kérdésével kapcsolatban. Ennek az ügynek keményen lennének diplomáciai, politikai vonzatai is. Lennének, mert ezt persze a magyar oldal nem szokta felismerni. Képesek a nehéztüzérség ellen csatába küldeni a Glatz papa vezette homokozóvödrös-vizipisztolyos brigádot, akiket a szerbek nem is vettek túl komolyan. Kineveztek bizottsági társelnöknek Glatz mellé egy ürgét, aki egy interjúban bevallotta: annyi köze van a délvidéki magyarok történetéhez, mint az inkákéhoz. Vájt fülűek ebből levonhatják a következtetést: annyiban partnerek lesznek a Glatz által szorgalmazott "megbékélési programban", hogy ők továbbra se csinálnak semmit. Glatzék meg majd megbékélnek ezzel.

    A tudomány jelenlegi állásáról itthon jól el lehet vitatkozgatni. A szerbekkel, románokkal, tótokkal meg megbékélünk - mármint ez a kitűzött cél, és még az se tűnik fel egyes arcoknak, hogy teljesen egyoldalú ez az értelmetlen igyekezetük. Kedves T.ZS, tudja, hogy hívják azt a kártyajátékost, aki a szabályokról vitatkozik, miközben nem tűnik fel neki, hogy a többiek csalnak és kifosztják? Baleknak.
  • magyar Kedves T.Zs.!

    Gagarin a KOMMUNISTA Orosz birodalomnak volt az űrhajósa. A KOMMUNIZMUSBAN, akár csak a nácizmusban, aki nem azonosult a gonoszsággal és bűnnel nem hogy űrhajós nem lehetett, még a munkahelyéről is kidobták, a társadalomból kiközösítették, és a gulágra küldték. Gagarinnal az a baj, hogy a kommunizmus szekértolója volt! De ha már van egy ilyen tudományos érdeklődi területe, amelyet nagyar értékelek ezúton is, akkor már egy magyart tettem volna ki azonosítómnak :-)
    Válaszoljon a következő kérdésemre kedves T.Zs.: Ha a holokáusztban 2-300 ezernél - kutatási eredmények - nem igazolnak több áldozatot, s valaki ezt elfogadja, az miért antiszemitizmus? Ez az egész így egészen irracionális. Én is ezt mondom, és akkor közös a mércénk.
    Ami a szerbek által megölt magyar áldozatok számát a T.Zs. által említett levéltári, írásos módszerekkel csak bizonyítani lehet, a számukat megállapítani távolról sem, mert nem minden kivégzésről készült írásos dokumentum, vagy ha volt is, egy részét megsemmisítették a szerb gyilkosságokat eltitkolni akarók. T.Zs és A. Sajti Enikő ott nem tudományos és nem becsületes, hogy az írásos dokumentumokkal bizonyítható szerb gyilkosségok számát SZÁNDÉKOSAN a szerb gyilkosságok teljes számával azonosítják. Ez se nem tudományos, se nem felel meg az igazságnak, meg magyarellenes is.
  • magyar Folytatom a tudomány területéről vett példákkal. A nagy tudósok hamarébb megjetették valaminek a létét, mint ahogy azt később bizonyítani lehetett volna. Vagyis az igazság több, mint amit mi "tudományosan" bizonyítani tudunk az igazságból. Ha ezt megérti T.Zs. akkor meglátja, hogy miért támadják a MAGYAROK azt a kommunista asszonyt, ha pedig nem, akkor hogy lehet valakinek tudományos érdeklődési területe az űrhajózás, ha az értelmi képessége olyan korlátolt, hogy az már felháborító.
  • magyar Az pedig nem igaz, hogy A. Sajti Enikő aljas kommunista magatartása független lenne a munkájától, mert a történelem kutatásában el lehet járni két féle képpen is, amit azt a Katiny népírtás is mutatja. A németek az igazságot tárták fel, mert nem ütközött az érdekeikbe. Ugyanazt a feltárást később az oroszok is megismételték az érdekeiknek megfelelően úgy, hogy hazug következtetésekre jutottak a történelmet meghamisításáért. Miért volt olyan különböző a két kutatás eredménye? Azért mert azt eleve meghatározta a kutatók készsége az igazság feltárásához. A. Sajti Enikőnél a kutatás eredményét az határozta meg, a magyarok haláláért felelős tömeggyilkos kommunista diktátor halálát aljas módon megsiratta. És most, a gyilkossal rokonszenvezve, a gyilkos áldozatairól ír "tudományos" munkát. Na ezt hívják elfogultságnak.
  • Maria A szerb leveltarakbol is csak az ismerheto, amit megmutatnak. Ha nem lennenek meg az 5000 aldozatot igazolo leveltari adatok sem, akkor a fenti olvaso logikaja alapjan nem is tortent volna meg a nepirtas??
  • Pázmány Attila Nem hittem volna, hogy a hozzászólások száma ilyen sok lesz. Az elején én is hozzászóltam, elítélve A. Sajti Enikő hazugságát és azt, hogy kommunista volt. Valahogy a nevem alapján megtudta a címemet és elküldte az akkor megjelent könyvét egy kísérő levéllel. Miután az elájuláshoz közeli döbbenetemből magamhoz tértem, elolvastam a könyvet. A. Sajti Enikő nem kérte azt, hogy megírjam a véleményemet a művéről, így nem mertem erről levelet írni, csak megköszöntem az ajándékát neki.
    Az a "T.ZS." azt kérdezi, hogy olvasták-e A. Sajti Enikő műveit? Én olvastam a szóban forgó könyvét, és ha jól emlékszem az interneten lévő írásáaiból is olvastam.
    Ha újra olvassa A. Sajti Enikő a hozzászólásomat, akkor előre bocsátom, hogy nem vagyok gonosz, nem szándékom megbántani gonoszságból. Amit leírok, az az igazság. A. Sajti Enikő könyve a már régebben megjelent rövidebb-hosszabb cikkek újrakiadása. Nem új kutatások összefoglalása, és nem is egységes mű, hanem egymással részben megegyező cikkek megjelentetése egy könyvben, ami csalódást okozott, mert egy ilyen jó hírnevű történész asszonytól kerek, egységes művet vártam volna a legújabb kutatási eredményei alapján. Van egy kevés mondanivalója, amit megismétel a különböző cikkekben mindig másként fogalmazva.
    Amikor elolvastam a könyvet, az a benyomásom támadt, hogy egy középiskolás szakdolgozatát olvastam el a cikkek színvonalát tekintve. Egy ilyen nagyszerű címekkel rendelkező történész asszonytól sokkal jobbat vártam volna. A legrosszabb azonban az, hogy amit leír, azt nem bizonyítja, hanem a cikkeknek esszé jellege van. Így nem tudományos munka.
    A. Sajti Enikőt magyarellenesnek mondtam, amit a levelében említett is. Most a könyvével szeretném bizonyítani. Amikor Magyarország déli részéről ír, nem tartja a Délvidéket magyar földnek, az 1941-es felszabadítását pedig nem tartja igazságosnak vagy örömteljesnek. Hiányzik belőle a magyar szemszög. A Délvidék 1918 utáni megszállását nem tartja szomorúnak, sem igazságtalannak, a magyarok sérelmeiről nem tud olyan átéléssel beszélni, mint a szerb vagy zsidó áldozatok szenvedéséről. Az 1944-45-ös szerb gyilkosságokat érthetőnek, már majdnem jogosnak és igazságosnak állítja be a "Hideg Napok" után. A Magyar Közigazgatásról és a magyar jelenlétről a Délvidéken inkább mint szerencsétlenségről ír. Ez is mutatja a szerbbarát, magyarellenes elfogultságát. A szerb fegyveres bűnözők elleni fellépést pedig nem igazságszolgáltatásnak nevezi, hanem a szerbekéhez hasonló népírtásnak, ahol - szerinte - ártatlan emberek estek el. Nem említi meg, hogy a "Hideg Napokat" a szerbek idézték elő terrorista cselekményeikkel.
    Igazából A. Sajti Enikő könyvéből nem lehet azt a kort megismerni, amiről ír. Inkább az a könyv célja, hogy az emberek ítéletalkotását valamilyen irányban befolyásolja. Ezért - mint ilyen - tudományos munkának nem mondható, inkább történészi mezbe öltöztetett baloldali véleményformálásnak mondható.
  • magyar Mária: olyan jól megfelel annak a buta T.Zs.-nek, hogy erre már nincs mit mondania!
  • Agenor Előző hozzászólásomban „tudománytalanságról” írtam, ami természetesen történelemhamisításként értendő. Annak is a legaljasabb formája, ahol a tényektől függetlenül mindig az ellenségeinknek van igaza. Ő a két lábon járó bizonyítéka annak, hogy a Kádár-rendszer nem múlt el.
  • warrior Többször előkerült a megbékélés kérdése, legutóbb Agenor és Jani76 emlírtette. Ez nem csak Glatz Ferenc törekvése, a szlovákok irányába is tapasztalható, hogy egyeseknek csakis a kompromisszum elérése a célja. Nagyon szépen hangzó dolog ez, első ránézésre, de teljes mértékben egyet értek Jani76-tal abban, hogy a kompromisszumhoz két fél kellene. Szlovákiában egyes történészek és régészek szó szerint gyártják a bizonyítékokat, hogy valamivel alátámaszthassák az időnként jócskán elszállt elméleteiket. A kompromisszum pedig leegyszerűsítve úgy jön létre, hogy a 95%-ban légből kapott sületlenségeikkel is találkozni tudnak félúton a magyar kollégákkal!!! Ki nyer akkor ezzel? Az 5000 ezer éves ősszlovák egy kicsit túlzás, Kucsera úr, legyen inkább 1500? Ezen a honlapon is olvasható volt 1-2 szlovák elmélet, a másik fél részéröl pedig Kollai István és Demmel József példaként. És el kell mondjam, ez is csak a jéghegy csúcsa!Örülök, hogy egyáltalán előkerülnek valahol ilyesmik, mert az átlagolvasó legtöbbször csak a rózsaszín köddeel találkozhat, nem föltétlen tudja elhelyezni a dolgokat. De sokakat nem is érdekel mi van a határon túl, ez csak nekünk tűnhet fel jobban.
  • szögedi Kedves Sajti Enikő

    öröm nézni, ahogy itt szétszivatják, végre azt kapja, amit mindig is megérdemelt

Írja meg véleményét, észrevételét!

Hozzászólás küldéséhez az Ön böngészőjének fogadnia kell az ún. sütiket (az esetek nagy többségében ez teljesül). Az alábbi kék gomb segítségével bejelentkezhet Facebook-felhasználóként is, ekkor neve és profilképe is megjelenik majd hozzászólása mellett. A hozzászólásokért a honlap üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, a felhasználói tartalmat nem köteles ellenőrizni, de a reklám jellegű, jogsértő, vulgáris, illetve mocskolódó kommenteket észlelésük után eltávolíthatja.

Belépés Facebook fiókkal

*